Openbaar vervoer Velsen-Haarlem over bestaand spoor
Openbaar vervoer Velsen-Haarlem over bestaand spoor
De SP wil dat de route van de toekomstige openbaar vervoerverbinding het bestaande spoor volgt. Tussen Haarlem en Velsen ligt het spoor er al jaren verlaten bij. Door het spoor weer in gebruik te nemen, voorkom je allerlei ongewenste ontwikkelingen in Haarlem Noord. Bovendien zijn zo de overbodige kosten van 20 miljoen euro voor een tunnel niet nodig.
Hoewel gedeputeerde Post (VVD) en de woordvoerders van PvdA en GroenLinks het doen voorkomen alsof er alleen een besluit genomen wordt over het deel tussen Haarlem Delftplein en Velsen, is het wel zo dat met deze keuze de kans dat het spoor weer in gebruik genomen wordt eigenlijk verkeken is.
Het is ook vreemd om een besluit te nemen om een openbaar vervoerverbinding tussen Haarlem NS en Velsen aan te leggen, terwijl nog niet bekend is wat de route tussen het Delftplein en het station zal zijn. Misschien is hier sprake van de beruchte salamitactiek: knip een omstreden besluit op in een aantal gedeelten om de kritiek er op te verminderen.
De SP is tegen de sloop van woningen voor deze openbaar vervoerverbinding. Ook is de SP geen voorstander van de speciale rode bussen die er zouden moeten komen. Door alle verschillende productformules die concessieverleners eisen, kunnen vervoerders hun materieel minder efficiƫnt inzetten. Anders gezegd: doordat de provincie rode bussen wil, komen er minder ritten voor de reizigers. De SP doet niet mee aan deze aanbestedingswaanzin.