Veiligheid, doorstroming en vrije busbaan niet belangrijk voor Gedeputeerde Staten

30 juni 2010

Tot verbazing van de SP gaan Gedeputeerde Staten bij de vaststelling van het provinciaal meerjarenprogramma infrastructuur met het grootste gemak aan een aantal belangrijke onderwerpen voorbij. De SP stelde met een aantal amendementen de veiligheid, doorstroming en vrije busbanen aan de orde. Gedeputeerde Post (VVD) nam niet eens de moeite om op deze belangrijke onderwerpen in te gaan.

Het op afstand bedienen van bruggen is een gevaar voor de veiligheid van verkeersdeelnemers. Bovendien verdwijnt op deze manier werkgelegenheid. De SP is een tegenstander van het op afstand bedienen van bruggen. Bij de nieuwe Stolperophaalbrug komt als het aan de SP ligt een brugwachter. Helaas denken de collegepartijen VVD, PvdA, CDA en GroenLinks daar ander over.

Het college wil de doorstroming van het verkeer op de Bosrandbrug in de gemeente Aalsmeer bevorderen. Daarbij moet de brug verbreed worden met twee extra rijstroken. Maar als er aan de Bosrandweg niets verandert, levert het verbreden van de brug niets op. De SP stelde daarom voor de brug te verbreden met twee busstroken. De collegepartijen willen het openbaar vervoer bij de Bosrandbrug echter niet bevorderen.

De Oosttak van de toekomstige Zuidtangent tussen Aalsmeer en Uithoorn Legmeerdijk gaat als het aan Gedeputeerde Staten en de gemeente Aalsmeer ligt rijden op een busbaan die geschikt is voor medegebruik door bestemmingsverkeer. Dat is natuurlijk grote onzin, want een busbaan is volgens de wet (het RVV) alleen bestemd voor bussen. De SP vindt het ongewenst dat de provincie met grote borden in Uithoorn reclame maakt voor deze hoogwaardige openbaar vervoerverbinding, terwijl de bus straks in Aalsmeer gewoon moet aansluiten achter het autoverkeer.