Houd de Kalfjeslaan/Amstel groen!

22 april 2010

Houd de Kalfjeslaan/Amstel groen!

Het voormalige stadsdeel Zuider-Amstel heeft grote haast om een deel van de Rijksbufferzone en van het ecologische lint Amsterdamse Bos/Amstel te gaan bebouwen. Dat is vreemd want op zijn vroegst zal pas in 2012 de VU gaan beginnen met nieuwbouw op het terrein van de huidige schooltuinen. Het plan gaat om de bouw van twee leslokalen van 20 meter lang en 4 meter hoog en de vestiging van 600 schooltuinen. Ook komt er een kas en fruitbomen. Daarvoor is kap van bomen en het rechttrekken van waterpartijen nodig. Bovendien wordt het gebied afgesloten voor bezoekers.

Tegen dit voornemen zijn 1500 handtekeningen ingediend. Het voormalige stadsdeel probeerde afgelopen maand om de provincie te laten instemmen met een ontheffingsverzoek van het verstedelijkingsverbod van het streekplan. Onder aanvoering van de SP is dit uitgesteld tot maandag 26 april wanneer dit opnieuw aan de orde komt in de commissie Ruimtelijke Ordening. Voor GroenLinks en PvdA geldt dat zij meer inzicht in de plannen willen hebben, voor het CDA gaat het om de bescherming van het gebied Amstelland. De SP wil wel schooltuinen, maar elders.

Zaterdag 17 april waren Roya Moayyed (fractievoorzitter SP in de stadsdeelraad Zuid) en Fred Gersteling (woordvoerder in commissie Ruimtelijke Ordening provincie Noord-Holland) met vertegenwoordigers van GroenLinks, D66 en PvdA uit de stadsdeelraad en actievoerende bewoners op locatie. De voorzitter van de beschermers Amstelland wees op een zorgboerderij aan de Amstel die blij zou zijn met de schooltuinen. Ook hebben we een locatie bekeken aan de westkant van de Kalfjeslaan. Daar bleek ruimte genoeg te zijn en om terreinen te gaan waar nagenoeg niets mee gebeurt. Kortom een ideale locatie. Bovendien is dit veel verkeersveiliger dan de drukke Kalfjeslaan nabij de Amstel.