Til herindeling Noordkop over de verkiezing heen

4 januari 2010

Til herindeling Noordkop over de verkiezing heen

Het in sneltreinvaart nemen van een besluit tot fusie van Anna Paulowna, Wieringen, Wieringermeer en Niedorp is niet alleen onzorgvuldig maar ook ondemocratisch. Vrijwel alle partijen hebben in 2006 in hun lokale verkiezingsprogramma geschreven dat ze meer zien in samenwerking dan fusie. Voor het nemen van een definitief besluit is dan een nieuwe uitspraak van de kiezer nodig.

Dit kan heel goed, omdat in maart 2010 al de gemeenteraadsverkiezingen staan gepland.
Daarnaast loopt er op dit moment nog een onafhankelijk bestuurskrachtonderzoek naar Schagen, Harenkarspel en Zijpe. Een dergelijk onderzoek moet niet afgeraffeld worden en kan daarnaast belangrijk zijn voor alle fusiegemeenten.

Het besluit om zo snel mogelijk op 13 januari een zogenaamd ARHI-2 besluit te nemen is in strijd met de in Nederland ongeschreven gewoonte in het staatsrecht dat zwaarwegende en onomkeerbare besluiten onderwerp van verkiezingen horen te vormen. De lokale gemeentebesturen geven hiermee onvoldoende blijk van eerbied voor dit grondbeginsel van de democratie.

In artikel 5 van het Europees handvest inzake Lokale autonomie is vastgelegd: 'Wijziging van plaatselijke gebiedsgrenzen worden niet aangebracht zonder vooraf de desbetreffende plaatselijke gemeenschappen te raadplegen, zo mogelijk door middel van een referendum, waar dit wettelijk is toegestaan.'

In Niedorp zijn deze maand ongeveer 1600 zienswijzen tegen de fusie ingediend. In september werd in Anna Paulowna een burgerinitiatief tegen de herindeling door de gemeenteraad op onduidelijke gronden afgewezen. Uit onderzoek van het Noordhollands Dagblad bleek verder dat ruim 65 % van de inwoners van de Noordkop een referendum over de fusie wil.
onderzoek Noordholland Dagblad: www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/schagen/article4554870.ece