Nieuwe berekeningen: kleiner wieringerrandmeer onvermijdelijk

10 december 2009

Nieuwe berekeningen: kleiner wieringerrandmeer onvermijdelijk

Uit de brief die het college van gedeputeerde staten stuurt over de actuele businesscase blijkt dat het wieringerrandmeer flink kleiner wordt dan in zijn oorspronkelijke opzet. Het plan is nu om in de eerste fase (2012) nog maar 233 woningen te bouwen en alleen de polder Waard-Nieuwland onder water te zetten. Om de financiering sluitend te krijgen zijn ook de beweegbare brug en de sluis uit het project geschrapt. De beoogde vaarverbinding tussen het IJsselmeer en het Amstelmeer lijkt daarmee voorlopig onzeker geworden.

De opzet is nu om het oorspronkelijke plan wel te realiseren maar voor elke opeenvolgende fase I t/m IV een nieuw go/no go besluit te nemen. De SP juicht het toe dat het college van gedeputeerde staten eindelijk heeft ingezien dat het plan flink moet worden aangepast. Wel vraagt de SP zich af welke financiƫle gevolgen het voor de provincie heeft als fase III of IV in de toekomst niet doorgaan. Ook de opbrengst van de huizenverkoop is volgens de SP nog steeds optimistisch geraamd.

De SP is in de provinciale staten de afgelopen jaren een van de weinige partijen die steeds vraagtekens heeft gehad bij de haalbaarheid van de plannen.