Initiatiefvoorstel: afscheidsborrels gedeputeerden maximaal 1000 euro

27 juli 2009

Initiatiefvoorstel: afscheidsborrels gedeputeerden maximaal 1000 euro

De SP-Statenfractie in Noord-Holland wil dat afscheidsborrels van vertrekkende bestuurders voortaan maximaal 1000 euro kosten. Dit voorstel dient de fractie vandaag in. In het Landsbanki-debacle keerden drie gedeputeerden niet terug in het college. Eén van hen, Ton Hooijmaijers (VVD), krijgt binnenkort een afscheidsborrel met honderden genodigden in de Hermitage in Amsterdam. Dit feestje kost maarliefst 10.000 euro. Vertrekkende provinciale bestuurders mogen onder de huidige regeling vele duizenden euro's aan gemeenschapsgeld spenderen aan hun afscheidsreceptie. De SP vindt dat de regeling moet worden versoberd.

Initiatiefvoorstel: Riante afscheidsbijeenkomsten zijn niet meer van deze tijd

Algemeen

Het is in bestuurlijk Nederland gewoonte dat bestuurders die vertrekken, een afscheidsbijeenkomst organiseren op kosten van de overheid. De kosten daarvan bedragen gemiddeld een paar duizend euro per bestuurder, een flink feest kortom.
Sinds het dualisme is het aantal bestuurders dat tussentijds opstapt aanzienlijk gegroeid. Het aantal afscheidsbijeenkomsten houdt daarmee gelijke tred en groeit dus ook. En dat in een periode dat menig Nederlander zijn of haar broekriem moet aantrekken. De SP stelt voor om als provincie het besluit te nemen aftredende/vertrekkende GS-leden te verplichten hoogstens sobere (maximaal 1.000 euro kostende) afscheidsbijeenkomsten te houden.

Bestuurders nemen afscheid in Noord-Holland, twee recente voorbeelden

In januari 2009 stapte in Amsterdam wethouder Herrema op, omdat hij niet langer de verantwoordelijkheid wenste te dragen voor de almaar toenemende kosten van de NZ-lijn. Herrema stapte uit zichzelf op, het was zijn eigen keuze, de raad had hem geen ultimatum gesteld. Zoals gebruikelijk werd er een aantal weken later uitgebreid afscheid van Herrema genomen, kosten: 9.800 euro.

Begin juni 2009 stapte het voltallige GS-college van Noord-Holland op in verband met de zogenaamde Landsbanki-affaire. Later, begin juli, werden vier van de in totaal zeven gedeputeerden opnieuw benoemd. De rest, drie in getal, kwam niet meer terug. Twee van de drie hebben ervoor gekozen een bescheiden afscheidsbijeenkomst te houden. De derde gedeputeerde koos voor een (nog te houden) bijeenkomst in de Hermitage met 400 genodigden: kosten 10.000 euro.

Over deze laatste bijeenkomst is veel te doen. Verschillende partijen in de Staten (SP en PvdA) achten het houden van een dergelijk grote afscheidsbijeenkomst niet gepast, met name omdat deze gedeputeerde door hen wordt gezien als hoofdverantwoordelijk voor de affaire waarbij Noord-Holland 78 miljoen euro verloor. Het is waar dat de bescheiden opstelling van de eerder genoemde twee gedeputeerden meer siert dan de opstelling van laatstgenoemde gedeputeerde. Echter, deze staat wel in zijn recht: er is geen regel die het provinciebestuurders die (zelf) zijn opgestapt, verbiedt dergelijke bijeenkomsten te organiseren. De conclusie is duidelijk: de regeling dient te worden aangepast.

Voorstel

In het huidige voorstel hebben bestuurders het recht te kiezen voor een grote dan wel een kleine bijeenkomst. Het enige waar ze zich aan moeten houden is het maximum aan kosten dat gebruikt mag worden. Dat maximum is een riant bedrag: vele duizenden euro's. De SP is van mening dat riante afscheidsbijeenkomsten van bestuurders niet langer gewenst zijn. De SP stelt voor het maximum bedrag dat besteed mag worden aan dergelijke bijeenkomsten af te romen. 1.000 euro is meer dan voldoende. Immers, het past bestuurders, ook als ze vertrekken, bescheiden te zijn, daar de kosten van de bijeenkomst gedragen worden door de gemeenschap.

Besluit

Provinciale Staten verzoeken Gedeputeerde Staten de regeling met betrekking tot afscheidsbijeenkomsten van vertrekkende bestuurders aan te passen zoals hierboven aangegeven en een voorstel hierover aan Provinciale Staten voor te leggen.

Haarlem, 27 juli 2009
SP-statenfractie Noord-Holland.