Statenleden SP niet naar geldverspillend provinciebal

9 juni 2009

Statenleden SP niet naar geldverspillend provinciebal

In Noord-Holland is ophef ontstaan over een besloten en luxueus provinciebal ter ere van het pas gerestaureerde provinciehuis in Haarlem. De SP vindt het ongepast om jezelf in deze tijden van crisis en het IJsland-schandaal zo in de watten te laten leggen met belastinggeld.

Aan alle genodigden is gevraagd in 'black tie' te komen, want men wordt flink verwend. Op kosten van gemeenschapsgeld komen exquise hapjes en drankjes voorbij, terwijl op de achtergrond kamermuziek klinkt. Burgers blijven buiten de deur. Hoeveel het bal precies kost is onduidelijk, maar de totale reeks festiviteiten rondom het opgeknapte provinciehuis vergt een bedrag van 380.000 euro.

Geen van de negen SP-statenleden is aanwezig op dit feest. Volgens statenlid Richard de Graaf geef je een verkeerd signaal af door in smoking gezellig onder het genot van een glaasje champagne te doen alsof er niets aan de hand is. Je kunt het in deze tijden van economische neergang niet verkopen dat je zo met gemeenschapsgeld omgaat. De Graaf wil er wel op wijzen dat hij niet tegen álle feestelijkheden rondom het provinciehuis is. "Er worden ook open dagen gehouden voor inwoners, dat is natuurlijk een goede zaak."