70% van de busreizigers is ontevreden

25 mei 2009

70% van de busreizigers is ontevreden

SP-Statenlid Bert Putters overhandigt op maandag 25 mei de uitkomsten van een enquête gehouden onder gebruikers van het Openbaar Vervoer in de kop van Noord-Holland aan Gedeputeerde Mooij (VVD) – eerst verantwoordelijke bestuurder voor het Openbaar Vervoer in de provincie.

Op vrijdag 20 maart zijn in en rond busstations in de gemeenten Den Helder, Schagen, Alkmaar en Hoorn enquêtekaarten uitgedeeld aan reizigers en passanten. Ook heeft de SP-Statenfractie op haar website de mogelijkheid geboden voor burgers om via het Internet vragen te beantwoorden. In totaal zijn op deze manier tot 14 mei j.l. maar liefst 462 reacties binnen gekomen.

Met deze signalen hoopt Putters bij te dragen aan een meer volledig en een beter gefundeerd beeld van de werkelijkheid. Putters: “Ter voorbereiding van de discussie in PS over de kwaliteit van het Openbaar Vervoer in de kop van de Provincie Noord-Holland, heeft onze fractie gemeend er goed aan te doen om ervaringen van reizigers te peilen. Want te veel wordt op dit terrein gesproken alleen maar op basis van horen zeggen. Aan de andere kant is het voor onze fractie nog geen uitgemaakte zaak dat de onderzoekingen die door Connexxion zelf, of in hun opdracht, worden gedaan de toets van de onafhankelijkheid kunnen doorstaan.”

De SP-fractie heeft de reacties voor de Provinciale Staten op een rijtje gezet. Bert Putters ziet in deze reacties een dwingende reden om de kwaliteit van de dienstverlening die door Connexxion snel en drastisch te verbeteren. Duidelijk wordt ook dat door betrekkelijk eenvoudige aanpassingen de kwaliteit van de dienstverlening met sprongen kan toenemen – zonder dat daar veel meerkosten tegenover staan.

Putters: “Alleen wanneer we, in tegenstelling tot het staande beleid, van plan zijn om de reizigers voor eens en voorgoed uit het Openbaar Vervoer en de bus te jagen, moeten we vooral voortgaan op de ingeslagen weg. Wat mij en wat de SP-Statenfractie betreft is dat geen optie. En wij gaan er gevoeglijk vanuit dat wij hiermee de gevoelens van een royale meerderheid van de PS verwoorden.

De SP-Statenfractie hoopt zo te kunnen helpen om de verhouding van tevreden en ontevreden passagiers om te buigen ten gunste van de eerste. Putters: “Ik kan u er verder van verzekeren dat die tevreden klanten de beste propagandisten zullen zijn voor het openbaar vervoer, want de mond op mond reclame is nog altijd onovertroffen. Het risico is wel dat we dan snel de capaciteit van het openbaar vervoer in het pas moeten laten lopen met de groeiende vraag. Maar dat is natuurlijk winst voor iedereen!”

De SP-Statenfractie dankt, tot slot, alle burgers uit de Provincie Noord-Holland-Noord die de moeite hebben genomen om hun medewerking te verlenen en zo het vertrouwen hebben geboden dat wij ervoor zorg dragen dat hun signaal wordt gehoord in de PS van Noord-Holland.