Wieringen ziet nog geen redenen om terug te komen op afwijzend randmeerbesluit

1 maart 2009

Wieringen ziet nog geen redenen om terug te komen op afwijzend randmeerbesluit

De gemeenteraad van Wieringen is vrijdagavond niet door de knieën gegaan en ziet vooralsnog nog geen redenen om terug te komen op haar eerdere afwijzende randmeerbesluit. De demonstratie van de SP en tientallen bezorgde wieringers voorafgaand aan de raadsvergadering onder het motto: 'Wieringen: hou je rug recht; geen rampmeer,' is daarmee een flink succes.

De voltallige gemeenteraad stond achter het besluit om de milieueffectrapportage (MER) en het voorontwerp-bestemmingsplan van de agenda af te halen en deze pas weer in overweging te nemen nadat aan een aantal belangrijke eerdere eisen van Wieringen tegemoet zal worden gekomen.

Ten eerste moet vooraf de 'dreigbrief' van het consortium Lago Wirense waarin wordt gesproken over een schadeclaim van 'vele miljoenen euro's' als het randmeer niet door mocht gaan publiekelijk worden ingetrokken.

Ten tweede moeten er eerst bevredigende resultaten uit het door de Provincie beloofde brede verkeersonderzoek op tafel liggen. Dit verkeersonderzoek wordt al ruim een jaar beloofd maar is nog altijd niet volgens de gemaakte afspraken uitgevoerd. Ook de eerdere vraagtekens rond het blijvend garanderen van voldoende doorstroming voor de waterkwaliteit en het significant beperken van de woningbouw zijn niet weggenomen.

Veel kritiek was er vanuit de raad op Provinciale Staten van Noord-Holland die zich volgens de raadsleden onvoldoende inzetten om hun college van Gedeputeerde Staten in de stuurgroep te controleren, waardoor het hele project aan de marktpartijen blijft overgeleverd. Volgens de gemeenteraad is dit er de oorzaak van dat het huidige plan steeds verder is komen af te staan van zijn oorspronkelijke doelstellingen en schaalgrootte.