'Stuurgroep wilde nooit serieus onderhandelen met Wieringen'

17 maart 2009

'Stuurgroep wilde nooit serieus onderhandelen met Wieringen'

Met de bekendmaking van Gedeputeerde Staten dat zij samen met Wieringermeer in april een voorstel willen doen voor een inpassingplan voor het wieringerrandmeer is de aap eindelijk uit de mouw. Volgens de SP bewijst dit dat de stuurgroep nooit serieus van plan is geweest om te luisteren naar de wensen van de gemeente Wieringen.

Ondanks dat Wieringen tegen het voorontwerp-bestemmingsplan en de milieueffectrapportage heeft gestemd omdat er nog teveel vraagtekens bestonden liet de gemeenteraad herhaaldelijk weten dat men bereid was om te zoeken naar oplossingen. Het waren de 'dreigbrief' van marktpartij Lago Wirense met daarin een schadeclaim van 'vele miljoenen' en het uitblijven van het beloofde uitgebreide verkeersonderzoek die een bom onder het onderhandelingsproces hebben geplaatst.

Nu het college plotseling met een voorstel voor een inpassingsplan komt ziet de SP hierin het bewijs geleverd dat de stuurgroep nooit serieus van plan is geweest om met Wieringen te onderhandelen. De precieze details van het inpassingplan zijn nog niet bekend. De SP vraagt zich af of een inpassingsplan stand zal houden voor de rechter omdat er sprake moet zijn van een zwaarwegend provinciaal belang. Verder bestaat de mogelijkheid dat vervolgens alle schadeclaims voor rekening van de provincie zullen komen.

Provinciale Staten moeten nog een voorbereidingsbesluit nemen voor een inpassingsplan. Volgens de SP zou het goed zijn wanneer het rijk nu ingrijpt om het wieringerrandmeerplan definitief terug te verwijzen naar de tekentafel.