'Hulman moet af van beeld van zakkenvuller'

27 januari 2009

'Hulman moet af van beeld van zakkenvuller'

Burgemeester Stefan Hulman (VVD) van Den Helder moet af zien te komen van het beeld van zakkenvuller dat veel mensen van hem hebben. Desnoods moet hij dat bereiken door in zijn eentje op een zolderkamer te gaan zitten. Hulman moet zichzelf zien te redden.

Bovenstaande zinnen zijn opgetekend uit de mond van landelijk VVD-partijvoorzitter Ivo Opstelten. In een artikel in het Noordhollands Dagblad van 26 januari, waarin Opstelten wordt geciteerd, spreekt de partijvoorzitter zijn zorg uit over het imago dat Hulman aan zijn partij de VVD bezorgt.

Over het imago dat Hulman zijn eigen partij bezorgt, maakt de SP zich geen zorgen. Maar de SP maakt zich wel zorgen over het imago dat hij aan het burgemeestersambt en de gemeente Den Helder bezorgt. Veel mensen zien politici nu al als zakkenvullers en een burgemeester die naast een riant salaris, een royale wachtgelduitkering en drie peperdure huizen nog een extra maandelijkse vergoeding van 3200 euro netto opstrijkt, maakt dat beeld er bepaald niet beter op.

Hulman zal, zoals Opstelten zegt, dus zelf moeten proberen om een geloofwaardige oplossing voor zijn woonprobleem te vinden. Daarbij is het signaal dat de commissaris van de koningin Harry Borghouts (GroenLinks) afgeeft iets wat je bepaald niet moet willen. Borghouts pleitte namelijk op basis van de kwestie Hulman voor een salarisverhoging voor burgemeesters van middelgrote gemeenten.

SP-statenlid Harald Bos: "Een GroenLinkser die pleit voor salarisverhogingen voor de top 10% van de best betaalde Nederlanders, wat burgemeesters en wethouders van middelgrote en grote gemeenten zijn: het moet niet gekker worden. GroenLinksers zouden zich druk moeten maken om de koopkracht van minima en niet om de koopkracht van de veelverdieners aan de top."