Bibliobus moet blijven, tijd voor ACTIE

2 mei 2008

Bibliobus moet blijven, tijd voor ACTIE

Vanaf 1 januari 2009 zal de bibliobus in Noord- en Zuid-Holland niet meer kunnen rijden. De reden is dat de provincies Noord- en Zuid-Holland de bus niet langer willen subsidiƫren. Zonder deze subsidie echter is de bibliobus voor bibliotheken en gemeenten te duur, en dus heeft de organisatie besloten er met ingang van 1 januari 2009 mee te stoppen.

Vooral in de kop van Noord-Holland, waar de afstanden groot zijn en de bibliotheekfilialen ver uit elkaar liggen, heeft de bus een belangrijke functie. Het is een van de voorzieningen die kleine kernen nodig hebben om leefbaar te blijven. Niet iedereen beschikt over internet, lenen op die wijze kan dus niet iedereen. Er is meer: de bus is bovendien een belangrijke ontmoetingsplek. De SP vindt daarom dat de bus moet blijven rijden en gaat handtekeningen verzamelen.

Carlien Boelhouwer: "De dagen rondom Pinksteren staan we op de staanplaatsen van de bibliobus. We staan vooral in Noord-Holland Noord omdat daar de nood het hoogst is. Er zullen ook handtekeningenlijsten worden neergelegd in winkels. Mocht u een lijst willen aanvragen, doe dat dan bij: cboelhouwer@sp.nl. De bedoeling is de handtekeningen op 15 mei aan te bieden. Op die dag wordt er in de provinciale commissie over de toekomst van de bibliobus gesproken. Wat wij willen is simpelweg: zolang de bibliotheken en gemeentes het voortbestaan van de bus nog niet kunnen bekostigen en er geen andere bibliotheekmogelijkheid is geschapen, moet de provincie de helpende hand bieden."