Provincie neemt twee jeugdzorg-voorstellen SP over

22 april 2008

Provincie neemt twee jeugdzorg-voorstellen SP over

Bij de behandeling van de kadernota jeugdzorg zijn twee moties van SP aangenomen. De provincie gaat als gevolg hiervan onderzoeken of jeugdzorginstellingen in het kader van het terugbrengen van de bureaucratie beter voor twee jaar dan voor een jaar subsidie kunnen aanvragen, alsmede of jongeren die in een jeugdzorgtraject zitten in de problemen komen als ze de leeftijd van 18 bereiken en dan niet langer voor jeugdzorg in aanmerking komen. Carlien Boelhouwer: "Het is een druppel op de gloeiende plaat, dat besef ik. Toch is het een stap vooruit. Het besef groeit, en dat is winst, dat het mankeren van de jeugdzorg vele oorzaken heeft. Nog maar een jaar terug, dacht men dat de wachtlijsten het enige probleem waren en dat dat met een eenmalige injectie kon worden opgelost."

Op dit moment krijgen jeugdzorginstellingen subsidie voor een jaar. Het aanvragen elk jaar weer van een subsidie kost veel tijd. Het is een van de papierwinkels waarmee jeugdzorg te maken krijgt. En wellicht helemaal niet noodzakelijk, immers de meeste instellingen worden elk jaar weer 'gecontracteerd'. Op instigatie van de SP gaat de provincie onderzoeken of het oprekken van de subsidietermijn tot bijvoorbeeld twee jaar de jeugdzorginstellingen meer armslag geeft. Armslag die ze dan kunnen gebruiken om meer cliënten van dienst te zijn.

In Zuid-Holland heeft de SP onderzoek gedaan naar de voor jeugdzorg geldende leeftijdsgrens van 18. Uit gesprekken met 18+jongeren, in het verleden cliënten van de jeugdzorg, bleek, dat zij bij het bereiken van de leeftijd van 18 met allerlei problemen te maken kregen, onder andere op zorggebied. Problemen die bij sommigen van hen ertoe leidden dat ze dakloos werden. De provincie Noord-Holland heeft de Staten nu beloofd te onderzoeken of dit probleem ook in Noord-Holland voorkomt. Carlien Boelhouwer: "Het is niet meer dan een onderzoek, maar als het probleem er blijkt te zijn, dan gaan wij natuurlijk met voorstellen komen om dit probleem op te lossen. Bij de behandeling gisteren van deze motie, bleek dat vrijwel alle partijen vinden dat men hier een taak heeft."