Onterecht optimisme over resultaat aanbesteding openbaar vervoer
Onterecht optimisme over resultaat aanbesteding openbaar vervoer
Bij de collegepartijen VVD, PvdA, CDA, en GroenLinks en bij gedeputeerde Cornelis Mooij is sprake van onterecht optimisme over het resultaat van de aanbesteding van het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord. Eind vorige week maakte het college bekend dat deze concessie vanaf december 2008 aan Connexxion is gegund voor de komende 7,5 jaar. De SP betreurt het dat extra ritten vooral plaatsvinden in stedelijke gebieden, terwijl het openbaar vervoer in de landelijke gebieden er nauwelijks op vooruit gaat. Sterker nog: er worden hier zelfs buslijnen (lijn 234) en delen van buslijnen (lijn 47) opgeheven.
De SP vindt dit onaanvaardbaar, temeer daar dit een voorzienbaar resultaat is van de gemakszuchtige manier waarop de collegepartijen deze concessie hebben aanbesteed. Naar onze waarschuwingen hebben de gedeputeerde en de collegepartijen helaas niet willen luisteren. Inwoners in de dunbevolkte gebieden betalen nu de prijs voor de extra bussen in steden waar het openbaar vervoer toch al redelijk tot goed geregeld was.
De afgelopen jaren is er een behoorlijke roofbouw gepleegd op het openbaar vervoer in onze provincie en met name in Noord-Holland Noord. In de vorige en eerste aanbesteding (de periode 2002-2006) hebben provincie en vervoerder veel lijnen laten sneuvelen. De toenmalige gedeputeerde Hen de Boer, net als Mooij ook van VVD-huize, had ook niets op met een fijnmazig lijnenstelsel. Ook toen werd een aantal zaken uitgeprobeerd, die al snel een doodgeboren kindje bleken, zoals de “Ho & Go-bus”. Hetzelfde lot vrezen wij voor de nu nieuw geïntroduceerde “Overstapper”.
Ook nu weer is er niet geluisterd naar de reizigers, vooral zij die volledig aangewezen zijn op het gebruik van het openbaar vervoer. Lijn 234 vanuit Wervershoof, via Medemblik en Opperdoes, rechtstreeks naar Amsterdam is zo’n voorbeeld. (Zie ook ons nieuwsbericht elders op onze website.) Wanneer deze lijn een extra stop had gemaakt nabij Abbekerk, in de lus nabij de A7, had dit meer reizigers gegenereerd dan de nu 20 tot 25 reizigers. Arriva had deze lijn wel in aan haar aanbieding meegenomen. Logisch omdat deze buslijn het grootste gedeelte over haar concessiegebied “Waterland” loopt. Met nog een extra stop in knooppunt Edam zou deze lijn kunnen uitlopen op een groot succes.
In haar persbericht maakt de provincie met veel gevoel voor overdrijving bekend dat er maar liefst 20% meer vervoer is aangeboden. Onder andere de actiegroep West-Friesland mist de bus vraagt zich af of dit wel echt zo is. Zij zien geen nieuwe gezichtspunten en doen het af als “vestzak-broekzak-politiek”. De provincie en de vervoerder zijn alleen gefocust op de krenten in de pap. Dus lijnen om en nabij de grote steden in Noord-Holland Noord. Toch krijgt ook Hoorn minder lijnen in haar stadsgrenzen. Wel positief is een nieuwe lijn van Hem via Venhuizen, Hoogkarspel, Lutjebroek naar Enkhuizen (alleen ’s morgens en ’s middags): eindelijk dus een bus rechtstreeks naar station Hoogkarspel. Dit is een wens van velen in de regio en blijkt ook uit een eerder door de SP gehouden enquête.
Maar de dorpen Schellinkhout en Wijdenes worden niet meer door de bus aangedaan. Terwijl dit in combinatie met een andere lijn in combinatie met Station Hoorn Kersenboogerd zeker wel zou kunnen. Bert Putters: “Deze hele aanbesteding is een slecht geregisseerd toneelspelletje. De enige manier om een fijnmazig openbaar vervoer te krijgen is de “aanbesteding” naar Belgisch model. Dit kost de overheid centen, maar is wel een succes voor de reizigers. Ook de reizigers in dunbevolkte gebieden!” Vlaanderen besteedt € 800 miljoen in vijf provincies. Dit staat in schril contrast met wat de provincie Noord-Holland over heeft voor haar openbaar vervoer in het landelijke gebied. De provincie Noord-Holland steekt € 10 miljoen in het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord.
Gedeputeerde Mooij zegt: “We gaan niet tegen heug en meug bussen laten rijden door gebieden waar niemand gebruik maakt van de bus”. Niet bepaald een slimme en tactvolle opmerking, vindt de SP. Dit is bovendien je neerleggen bij de bekende neergaande spiraal en - erger nog - deze spiraal verder versterken. De reden waarom er weinig reizigers in de bus stappen wordt niet onderzocht. Elders en ook in België blijkt dat hoe hoger de frequentie is, hoe meer reizigers van de bus gebruik maken. Dit feit is helaas aan dovenmansoren gericht met dit college van VVD, PvdA, CDA en GroenLinks in Noord-Holland.