Blaffende honden

19 februari 2008

Blaffende honden

Dat blaffende honden niet bijten, is al een oud gezegde. Dat dit gezegde nog steeds opgeld doet, werd gisteren tijdens de vergadering van de commissie verkeer duidelijk bewezen door de provinciale PvdA-fractie. Vorig jaar diende de PvdA een motie in om een snelle busverbinding tussen Zandvoort en Schiphol te onderzoeken. Ook de SP steunde deze motie. In de commissievergadering werd het onderzoeksrapport en het standpunt van het college besproken. Het college van VVD, PvdA, CDA en GroenLinks ziet op basis van het rapport niets in het plan.

De PvdA, bij monde van Gohdar Massom, noemde een hele waslijst aan bezwaren tegen de inhoud van het rapport en het standpunt van het college. Op ferme toon merkte statenlid Massom onder meer op dat gebruik gemaakt is van een verouderde manier om het aantal te verwachten busreizigers te berekenen. Ook zullen er volgens de PvdA door de invoering van een kilometerheffing meer mensen met het openbaar vervoer gaan reizen. Dat effect was volgens de PvdA niet meegenomen in het onderzoek. Kortom: de PvdA liet duidelijk merken het niet eens te zijn met het college.

Althans, zo leek het. Want toen de SP, na de reactie van gedeputeerde Cornelis Mooij (VVD) te hebben gehoord, aan Massom vroeg welke inhoudelijke consequenties het betoog van de PvdA nu heeft, kropen de sociaal-democraten terug in hun hok. Het antwoord was dat de PvdA het volste vertrouwen in het college heeft. Dat begrijpt de SP uiteraard: PvdA en GroenLinks zullen waarschijnlijk zelfs tegen beter weten in het volste vertrouwen houden in het college tot de verkiezingen in 2011. Maar dit is geen antwoord op de vraag die wij stelden.

Uiteindelijk moeten de inwoners van Noord-Holland het doen met de toezegging van de gedeputeerde op het zinvolle voorstel van de Partij voor de Dieren om dan in ieder geval de snelheid van de bestaande buslijnen (met name lijn 80) op een deel van het traject te verhogen door maatregelen als voorrang voor bussen bij verkeerslichten.

Wie denkt dat de SP bij de bespreking van dit onderwerp steun kreeg van GroenLinks heeft het mis. In een korte reactie verwees commissielid Van Ulzen het plan naar de prullenbak. "Het kan niet en het is te duur" was globaal de reactie van GroenLinks. Tot twee keer toe gaf GroenLinks geen inhoudelijk antwoord op de vraag waarom busstroken niet mogelijk zijn op die weggedeelten waar bermen of meerdere rijstroken voor het autoverkeer aanwezig zijn. Het maaisel van wegbermen moet worden afgevoerd als chemisch afval, dus veel natuurwaarde zullen die bermen niet hebben.

De conclusie van de SP is dan ook dat de ambities van dit college op openbaar vervoergebied beperkt worden door het gewicht van het huidige aantal auto's op de weg. Argumenten als "er is geen plaats voor een busstrook want er liggen al rijstroken voor het autoverkeer" worden door dit college onderschreven. Dit is misschien begrijpelijk vanuit VVD- en CDA-perspectief, maar er zitten ook drie gedeputeerden van PvdA en GroenLinks in het college. Harald Bos: "Welke bijdrage die drie leveren aan het beïnvloeden van het provinciale mobiliteitsbeleid is mij een groot raadsel".