SP voert “goeie actie” voor vroege en late treinritten

11 december 2007

SP voert “goeie actie” voor vroege en late treinritten

Vanochtend was het vroeg opstaan voor de actievoerders van de SP. Leden van de afdeling West-Friesland Oost voerden in alle vroegte actie voor de terugkeer van de vroege en late treinritten tussen Hoorn en Enkhuizen. Deze ritten zijn met ingang van de nieuwe dienstregeling uit het spoorboekje geschrapt. Volgens de NS ligt de schuld echter bij Prorail. Statenleden Bert Putters en Ake de Vries, tevens regiobestuurder, waren ook bij de actie aanwezig.

“Weet u dat de trein van 4:48 uur niet rijdt?” vroeg Putters een niets vermoedende wachtende op het perron van station Bovenkarspel-Grootebroek. “Nee” was haar antwoord. Op Putters’ vraag of zij er niets over had gehoord of gelezen in de media antwoordde zij eveneens ontkennend. Zij werkt op Schiphol en is in opleiding. “Dat zullen ze leuk vinden daar” keek ze beteuterd.

De veronderstelling dat mensen die werken op Schiphol ernstig gedupeerd worden door de uitgevallen treinritten is dus bewaarheid. Of er ook op andere stations mensen voor niets zijn gekomen is Putters nog niet bekend. Ondanks een enkele negatieve opmerking kreeg de SP bemoedigende opmerkingen, zoals “goeie actie”.

De avond daarvoor heeft gedeputeerde Cornelis Mooij de SP in de commissie WVV beloofd dat hij actie zal ondernemen naar NS om in ieder geval structureel vervangend vervoer te regelen voor de gedupeerde reizigers in oostelijk West-Friesland en elders in de provincie.

De SP wil een ieder bedanken voor de inzet bij de actie, ook namens alle gedupeerden. Meer over deze actie is te lezen op de website van de SP West-Friesland Oost.