h

College legt rookgordijn rond Zuidtangent

11 december 2007

College legt rookgordijn rond Zuidtangent

Het college van VVD, PvdA, CDA en GroenLinks creëert een rookgordijn bij de toename van het aantal ritten op de Zuidtangent. De Zuidtangent rijdt als lijn 300 grotendeels over vrije busbanen tussen Haarlem en Amsterdam Zuidoost en is in bedrijf sinds december 2002. Bij de ingebruikname van de Zuidtangent sneuvelden 23 reguliere buslijnen.

Gedeputeerde Staten zijn altijd erg enthousiast over het openbaar aanbesteden van het openbaar vervoer. Anders gezegd: het de markt op gooien van het overheidsproduct openbaar vervoer. In antwoord op schriftelijke vragen van statenlid Gohdar Massom (PvdA) antwoordde het college dat de aanbesteding heeft geleid tot 60% meer ritten op de Zuidtangent. In plaats van zes keer per uur zou de lijn vanaf 9 december 2007 tien keer per uur gaan rijden: een toename van ongeveer 60%.

Dit klopt echter niet. Lijn 300 reed al acht keer per uur. Een toename naar tien keer per uur betekent een toename van slechts ongeveer 20% in plaats van de door het college beweerde 60%. SP-statenlid Harald Bos stelde daarop een aantal schriftelijke vragen aan het college.

In de beantwoording van de SP-vragen betrekt het college opeens de ritten van de nieuwe lijn 310 (tussen Nieuw-Vennep, Schiphol en Amsterdam Zuid/WTC) in de berekening. Hiervan was in onze vragen echter geen sprake. Bovendien blijkt uit de antwoorden van het college op vraag 3 van Massom dat alléén gerekend wordt met de ritten op lijn 300.

Het lijkt er volgens de SP sterk op dat het college zich vergist heeft en dat niet wil toegeven, of dat het college het resultaat van de openbare aanbesteding van de Zuidtangent mooier aan de inwoners wil voorspiegelen dan het is. Harald Bos: "Daarom heb ik nieuwe schriftelijke vragen aan het college gesteld. Het is de taak van Provinciale Staten om het college te controleren. Statenleden hebben recht op goede antwoorden. Dat geldt ook voor de inwoners van Noord-Holland die willen weten wat dit college daadwerkelijk presteert op het gebied van openbaar vervoer."

U bent hier