SP eist informatie West-Frisiaweg

26 oktober 2007

SP eist informatie West-Frisiaweg

De SP-fractie in Noord-Holland verlangt van het college dat provinciale staten rechtstreeks geïnformeerd worden over ontwikkelingen rond de West-Frisiaweg. Tot nu toe verschijnen regelmatig berichten in de media, maar statenleden krijgen deze berichten niet. Evenmin krijgen zij de notulen van de stuurgroep.

Om toch tot een goede besluitvorming te kunnen komen en inwoners zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, heeft de fractie van de SP het projectbureau N23 West-Frisiaweg benaderd. De medewerkers weigeren echter deze informatie te verschaffen. Daarom hebben de commissieleden van de SP in de commissie Wegen, Verkeer en Vervoer per brief (zie hieronder) opheldering gevraagd aan Gedeputeerde Staten.

Westfrisiaweg

Verder is de SP van mening dat de informatiebijeenkomst over de West-Frisiaweg, die op 8 november ’s middags in Haarlem plaatsvindt, openbaar moet zijn. Inwoners, andere belangstellenden en media moeten aanwezig kunnen zijn bij deze bijeenkomst. Statenlid Bert Putters: “Ik kan geen enkel argument bedenken waarom deze bijeenkomst niet openbaar zou kunnen zijn. Dit wekt argwaan, bij ons èn bij inwoners.”

Geachte heer, mevrouw,

In de pers verschijnen regelmatig verhalen die afkomstig zijn vanuit het projectbureau N23 West-Frisiaweg. Het gaat hier om zaken die de stuurgroep N23 West-Frisiaweg naar buiten brengt, waarvan wij als statenleden niets weten. Onze fractie wordt door burgers aangesproken over wat deze publicaties voor hen betekenen. Wij moeten hen echter regelmatig het antwoord schuldig blijven.

Anders gezegd: het college communiceert met provinciale staten via de pers. Dit is een situatie die wij onwenselijk vinden en die bovendien in strijd is met de bestuurlijke verhouding tussen gedeputeerde en provinciale staten.

Vanwege de actieve informatieplicht moet het college provinciale staten zo goed en snel mogelijk informeren over zaken die voor de volksvertegenwoordiging van belang kunnen zijn. De SP wil graag goed geïnformeerd zijn over de gang van zaken. Daarom willen wij, desnoods op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (WOB) informatie hebben van wat in de stuurgroep N23 West-Frisiaweg is en wordt besproken. Om te beginnen willen wij graag de stukken voor de vergadering van 8 november 2007 ontvangen.

De SP vindt het verder vreemd dat de informatiebijeenkomst over de West-Frisiaweg besloten is. Wij kunnen geen enkel argument bedenken waarom deze bijeenkomst niet openbaar zou kunnen zijn. Dit wekt bij ons èn bij inwoners argwaan op. Daarom verzoekt de SP het college binnen twee werkdagen aan te geven op welke manier deze geheime bijeenkomst voldoet aan de vereisten die de Provinciewet stelt aan geheime bijeenkomsten.

Concluderend:
 Wij vragen u ons de bovengenoemde informatie/stukken met spoed, binnen twee werkdagen, te doen toekomen;
 Wij verzoeken u de vergadering van 8 november 2007 openbaar te verklaren, zodat deze toegankelijk is voor burgers en anderen geïnteresseerden in de regio West-Friesland en de media.
 Indien u niet van plan bent aan dit verzoek te voldoen, verzoeken wij u ons binnen twee werkdagen te informeren over de rechtsgeldigheid van de beslotenheid.

Met vriendelijke groet,

SP-fractie