SP krijgt alsnog gelijk: Noord-Holland heeft - helaas- nooit niet wachtlijsten in de Jeugdzorg gehad

7 september 2007

Deze week meldde de provincie aan de Statenleden dat er anders dan ze eerder hadden voorgegeven wel degelijk een wachtlijst in de Jeugdzorg in Noord-Holland was. Die was er en die was ook nooit weg geweest. Kortom: de SP had in februari van dit jaar voor 100% gelijk. Hoe zat het ook weer?

In februari van dit jaar kwamen er bij de SP meldingen binnen dat er wel degelijk een wachtlijst in de Jeugdzorg was. Die stond dus niet per januari op nul, zoals de provincie voorgaf. De wachtlijst had volgens deze meldingen alleen een andere naam gekregen: uitdeelvoorraad. De SP vroeg per open brief opheldering: hoe zat het nu, was hier sprake van een cosmetische operatie. De gedeputeerde stuurde per omgaande een antwoord: er was geen wachtlijst en de SP moest ophouden de Jeugdzorg in diskrediet te brengen. De gezamenlijke statenfracties (SP-collega’s zeg maar) besloten samen een persbericht uit te brengen (op papier van de provincie) waarin zij met klem afstand namen van de actie van de SP en zich achter de gedeputeerde schaarden.

Maar nu is het september 2007 en wat blijkt: er is nooit geen wachtlijst geweest. Er was er een in december, en in januari en in februari en er is er een nu. De provincie zegt nu: wij betreuren dat we destijds in antwoord op de vragen van de SP verkeerde info hebben gegeven, het is niet onze schuld maar die van de oude Raad van Bestuur. die wij in april hebben ontslagen. De SP-collega's (de andere fracties) nemen dat excuus over en zeggen ook: het was de schuld van de oude Raad van Bestuur.
Vreemd blijft ondertussen dat de gedeputeerde nooit de behoefte heeft getoond, in de periode dat deze wachtlijstinfo bij de SP binnen kwam, met de medewerkers te gaan praten. Bovendien: uitdeelvoorraad lezen wij in de info van de nieuwe Raad van Bestuur is een landelijke definitie voor wachtlijst. Carlien Boelhouwer: 'En dat wist de gedeputeerde destijds in februari niet? Het lijkt mij sterk, hier wordt gewoon op een nogal plompe wijze de Pilatustruc toegepast. Het is zorgelijk dat de meeste andere fracties daar nu ook weer zo achteraan drentelen. Er is geen enkele behoefte tot controle, wat eigenlijk de taak is van de politiek.'