SP wil per omgaande duidelijkheid over ontslagen bij provincie

3 augustus 2007

SP wil per omgaande duidelijkheid over ontslagen bij provincie

De boventalligen bij de provincie overwegen, gesteund door de vakbond, acties te gaan voeren tegen de provincie. De reden: de provincie gaat gewoon door met de ontslagen. En dat terwijl de provincie wel bereid is na te denken over een compromisvoorstel van de vakbonden. Als dat voorstel er door komt vallen er geen gedwongen ontslagen. Dago Wellink: De houding van de provincie is halfslachtig. De provincie wil èn nadenken èn ontslaan, maar dat kan natuurlijk niet. ' De vakbonden hebben de statenleden een brief gestuurd waarin ze aangeven actie te gaan voeren. Deze brief is voor de SP aanleiding vragen te stellen. Dago Wellink: 'Die vragen moeten per omgaande worden beantwoord, gebeurt dat niet dan moet er maar een vergadering aan gespendeerd. Er moet duidelijkheid komen voor de boventallige werknemers. Echt, ik schaam me zo langzamerhand dood voor deze provincie te moeten 'uitkomen'.'

De brief van de vakbonden aan de statenleden:

Tot onze teleurstelling moeten wij u op de hoogte brengen van het feit dat de vakbonden overwegen om actie te gaan voeren tegen de provincie Noord-Holland als werkgever. De vakbonden AbvaKabo FNV en CNV Publieke Zaak hebben gepoogd om tot overeenstemming te komen met de provincie over maatregelen om tientallen ontslagen te voorkomen in het kader van de reorganisatie. Op verzoek van de Commissaris van de Koningin zijn de bonden met een voorstel die dat mogelijk maakt. Wij hebben een bedrijf gevonden dat bereid is om alle boventalligen die dat willen, over te nemen. De commissaris heeft ons aangegeven dat de provincie bereid is om over het voorstel na te denken, maar dat de ontslagen gewoon doorgaan. De vakbonden vinden het onacceptabel dat de provincie niet bereid is om de ontslagen op te schorten in afwachting van de uitslag van de gedachtevorming bij de provincie.

Het is onbegrijpelijk nu de oplossing zo dicht bij is en het reorganisatie boek in één keer dicht kan, de provincie zich zo opstelt. Hieronder nog een aantal redenen waarom het niet verstandig is om het huidig beleid voort te zetten.

· De provincie heeft in bestuurlijk Nederland het imago gekregen van slecht werkgever.

· In de provinciale organisatie is reeds sprake van een angst cultuur.

· Momenteel zijn meer dan 400 externen werkzaam bij de provincie. Dat is een kwart van de totale personele bezetting. Bij de directie Beheer en Uitvoering waar honderden miljoenen euro's omgaan, is zelfs 40% van de medewerkers extern.

· Er zijn veel openstaande vacatures.

Er is bij beide partijen een groot belang om dit probleem zo snel mogelijk netjes op te lossen. De vakbonden AbvaKabo FNV en CNV Publieke Zaak verzoeken u daarom uw invloed aan te wenden teneinde het college te bewegen om akkoord te gaan met het voorstel om de boventalligen (die dat willen) 'over te dragen' aan P&O Services Groep. Overigens zijn wij te allen tijde bereid om met u het gesprek aan te gaan en/of nadere informatie te leveren.

Voordat bovenstaande opmerkelijke stap is genomen, hebben bondsbestuurders van het FNV en de AbvaKabo FNV met de boventalligen gesproken. Doel van dat gesprek was het verzamelen van informatie over de mate waarin de provincie Noord-Holland en de boventalligen zich hebben gehouden aan wetten, regelingen en reglementen. Bij dat gesprek is de fractie van de SP aanwezig geweest.

Met betrekking tot de ontvangen mail en de informatie die is vrijgekomen uit het gesprek van FNV en AbvaKabo FNV met de boventalligen, heb ik de volgende vragen. Ik zie deze vragen graag snel beantwoord, binnen enkele dagen. In het andere geval ben ik van plan een extra vergadering bijeen te roepen.

Klopt het dat – overeenkomstig de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling provincies – het hoofddoel van het flankerend beleid bij reorganisaties is onvrijwillige werkloosheid te voorkomen, waarbij hoge prioriteit moet worden gelegd bij werknemers met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt (zoals medewerkers boven de 45 jaar)?
Klopt het dat – overeenkomstig de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling provincies – de provincie en de werknemers wier functie wordt bedreigd een gezamenlijke en actieve inspanning tot herplaatsing hebben?
Klopt het dat – overeenkomstig het Sociaal Plan – uitsluitend selectiecriteria zullen worden toegepast (voor identieke functies en passende functies) indien het aantal kandidaten voor een functie groter is dan de beschikbare formatie?
Klopt het dat het hoogste rechtscollege in Nederland voor ambtenarenrecht uitgaat van een stringente toepassing van een actieve inspanningsplicht van de werkgever ten aanzien van het plaatsen van medewerkers en dat het selecteren zonder noodzaak (noodzaak is er indien er meer medewerkers zijn dan formatieplaatsen) niet toegestaan is?
Klopt het dat de hoor- en adviescommissie personeelsbesluiten in veel gevallen geconstateerd heeft dat de provincie onterecht het selectie-instrument heeft gebruikt en uw college heeft geadviseerd om alsnog te onderzoeken of de medewerker geplaatst kan worden?
Klopt het dat de provincie in bestuurlijk Nederland het imago van slecht werkgever heeft?
Zo nee, kunt u dat aantonen?
Zo ja, hoe komt dat, wat is daarvan volgens u de reden?
Klopt het dat de wijze van uitvoering van de reorganisatie een hypotheek heeft gelegd op de huidige onderhandelingen voor een nieuwe provinciale CAO?
Klopt het dat – overeenkomstig de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling provincies – de provincie zich dient in te spannen om werknemers die niet kunnen worden herplaatst elders in de omgeving aan het werk te krijgen?
Klopt het dat het merendeel van de boventalligen een kwetsbare positie hebben op de arbeidsmarkt?
Zo nee, waarop baseert u dat beeld?
In het kader van de actieve inspanningsverplichting naar ander werk heeft de provincie een bureau ingehuurd (Mintz). In de praktijk echter heeft Mintz volgens mededelingen van de boventalligen slechts geprobeerd om de boventalligen weer 'geschikt' te maken voor de huidige arbeidsmarkt, er is niet bemiddeld naar werk. Mintz had volgens eigen zeggen die opdracht niet. Klopt dat?
Zo ja, kunt u dat uitleggen, wie of wat heeft de werknemers dan wel namens de provincie bemiddeld naar nieuw werk? Wilt u bij het antwoord ook betrekken het gestelde in de vragen 1 t/m 4?
Zo nee, kunt u dat aantonen (bijvoorbeeld door het overleggen van de opdracht aan Mintz)?
Klopt het u dat u niet onderzocht heeft of herplaatsing van medewerkers mogelijk is bij de bedrijven die meer dan 50% eigendom zijn van de provincie (PWN, etc.)?
Zo ja, waarom heeft u dat nagelaten?
Bent u met mij van mening dat oudere werknemers het beste vanuit een werksituatie aan ander werk geholpen kunnen worden? Zo nee, kunt u dat toelichten?
Waarom heeft de provincie in zo'n laat stadium (de laatste paar maanden) en na lang aandringen van de boventalligen, het instrument van detacheringen toegepast?
Klopt het dat het voor de provincie financieel aantrekkelijker is om op het voorstel van de vakbonden in te gaan (overdracht van boventalligen die dat willen aan een bedrijf dat bereid is hen over te nemen) dan WW, boven- en nawettelijke uitkeringen te betalen?
Zo ja, waarom bent u dan niet ingegaan op het voorstel van de vakbonden? Zo nee, kunt u dat toelichten?
Klopt het dat de provincie op grond van artikel 72a Werkloosheidswet verantwoordelijk is voor de re-integratie op de arbeidsmarkt van ontslagen medewerkers en dat UWV de betrokkenen niet kan helpen bij hun re-integratie en dat de ontslagen medewerkers voor een Individuele Re-integratieovereenkomst aangewezen zijn op de provincie?
Zo neen, waarop baseert u die mening?
Zo ja, hoe gaat u deze verantwoordelijkheid vorm geven?
Het Sociaal Plan is destijds door de vakbonden goedgekeurd omdat er veel voor de oudere werknemers werd gedaan. De vakbonden hadden de verwachting dat er daarom geen gedwongen ontslagen zouden vallen. Nu blijken er toch zo'n 80 mensen (velen van hen zijn boven de 50) ontslagen te gaan worden. Ik kan daaruit niet anders concluderen dan dat het sociaal plan niet conform de verwachtingen is uitgevoerd. Klopt die analyse?
Zo nee, hoe zit het dan volgens u, hoe kan het zijn dat er opeens zoveel ontslagen vallen? Graag uitleggen.
Zo ja, kunt u mij uitleggen waarom u gezien tegen deze achtergrond niet bereid bent de ontslagen op te schorten. Is dat wel fatsoenlijk? Graag uw mening daar over.
Klopt het dat inmiddels 1 van de 4 medewerkers een externe is?
Zo nee, wat zijn de cijfers dan wel?
Klopt het dat 40% van de medewerkers bij de dienst Beheer en Uitvoering externen zijn?
Zo neen, wat zijn de cijfers dan wel?
Klopt het dat de directies van de provinciale organisatie mantelovereenkomsten hebben gesloten met externe bedrijven tot advisering en kennisoverdracht?
Zo ja, hoeveel van dergelijke overeenkomsten zijn er gesloten en tot welke bedragen?
Met vriendelijke groet,

Dago Wellink en Carlien Boelhouwer