Je bent pas schuldig als dat bewezen is

23 juli 2007

Je bent pas schuldig als dat bewezen is

De vorige week kon men vrijwel geen landelijke of regionale krant openslaan zonder uitgebreid te worden geïnformeerd over zaken als de bezorging van pizza’s en abonnementen op omroepbladen die een van de gedeputeerden ongevraagd thuisbezorgd kreeg. Van een en ander was aangifte gedaan, althans de politie was al begonnen met onderzoek en er had zelfs al iemand in een cel overnacht op verdenking achter deze zaak te zitten. Geen zaak zou je zeggen om vragen over te stellen. En dat is nu net wat de SP wel heeft gedaan. Harald Bos: 'Ik ken het begrip komkommernieuws, maar hier is wel degelijk iets aan de hand. Bij voorbeeld: in de media noemt de betreffende gedeputeerde degene die volgens hem de dader is, met naam en toenaam. Dat is gewoonweg onfatsoenlijk. In Nederland is iemand namelijk pas schuldig als dat bewezen is. In dit geval is de door de gedeputeerde met naam en toenaam genoemde persoon, al weer lang op vrije voeten: onschuldig.'

En zo kleeft er nog meer vuil aan deze komkommer. Hoe komt dit nieuws bijvoorbeeld zo uitgebreid in de krant. Is dat enkel aan de speurneus van de journalist te danken, of zit de provincie hier achter. Harald Bos: 'Je weet het niet, vandaar dat wij het vragen. Als ik ergens aangifte van doe, dan lees ik dat niet de volgende dag in de krant. Nou is een provinciale bestuurder wellicht niet met mij te vergelijken, maar dan nog geldt: had de provincie niet moeten proberen dit nieuws stil te houden om mensen niet op het idee te brengen?'

De fractie heeft de volgende schriftelijke vragen gesteld.

1. Door wie en op welke manier zijn de bedoelde landelijke en regionale kranten geïnformeerd over de bezorging van pizza’s en omroepbladen op het adres van gedeputeerde Hooijmaijers? Hebben de kranten hun informatie – op basis waarvan zij uitgebreid verslag over de kwestie aan hun lezers hebben kunnen uitbrengen – ontvangen van de politie, van (een lid van) het college van gedeputeerde staten of van een andere persoon of organisatie?

2. (a) Indien bij de in vraag 1 bedoelde informatievoorziening een rol is gespeeld door (lid van) uw college, kunt u dan aangeven welke functie volgens u deze informatievoorziening aan de media speelt, boven het in ons land gebruikelijke politiële en justitiële traject bij overtredingen en misdrijven?

(b) Bent u van mening dat uitgebreide berichtgeving in de media andere mensen op het idee kan brengen producten te laten bezorgen bij de gedeputeerde en/of andere bestuurders/politici in Noord-Holland of Nederland? Bent u derhalve van mening dat uitgebreide berichtgeving over dit soort zaken in de regel meer kwaad dan goed doet? Zo nee, waarom niet?

3. In de Volkskrant heeft de betreffende gedeputeerde gesuggereerd dat de “dader” van de ongewenste bezorgingen de heer R.v.K. uit Den Oever is. In onze rechtsstaat is iemand pas schuldig nadat een rechter die persoon als zodanig heeft aangemerkt. (a) Verondersteld dat de Volkskrant de gedeputeerde goed heeft aangehaald, wat is uw mening over het feit dat een bestuurder/politicus in een krant verkondigt wie volgens hem de dader is voordat een rechter hierover een uitspraak heeft gedaan?

(b) Bent u het met ons eens dat een dergelijke “primaire” reactie menselijk gezien misschien nog wel te begrijpen is, maar juridisch gezien onjuist is? Zo nee, kunt u dat uitleggen? Zo ja, verbindt u daar nog enige consequenties aan?

Dago Wellink

Harald Bos