Opkomstpercentage bij Statenverkiezingen zorgelijk

13 april 2007

Opkomstpercentage bij Statenverkiezingen zorgelijk

De Noord-Hollandse commissaris van de koningin Harry Borghouts (GroenLinks) maakt zich “niet al te grote zorgen” over de opkomstcijfers bij Provinciale Statenverkiezingen. Hij vindt zijn mening zo bijzonder dat hij hierover een artikel op de provinciale website heeft laten plaatsen. Op 7 maart 2007 was de opkomst bij de verkiezingen in Noord-Holland 44,7%.

De SP vindt het, in tegenstelling tot Borghouts, wèl zorgelijk als nog niet eens de helft van de mensen komt stemmen bij de verkiezing van de volksvertegenwoordigers van een bestuursorgaan. Bestuursorganen moeten de inwoners vertegenwoordigen en namens de inwoners besluiten nemen. Het feit dat nog niet eens de helft van de kiesgerechtigde inwoners komt opdagen bij Statenverkiezingen, tast de positie van de provincie als bestuursorgaan aan. De SP vindt dit een kwalijke zaak. Borghouts zou zich wel degelijk zorgen moeten maken.

De provincie Noord-Holland staat te ver van de inwoners af. Zelfs met peperdure reclamecampagnes (zoals “U moet weten waarvoor u betaalt!”) zijn Gedeputeerde Staten niet in staat gebleken minimaal 50% van de inwoners naar de stembus te krijgen. De realiteit ondersteunt het streven van de SP om de bestaande provincies om te voormen naar kleinschaliger regio’s die dichter bij de inwoners staan dan de huidige provincies. Het tegenovergestelde, schaalvergroting (zoals het vormen van één Randstadprovincie) is voor de SP helemaal uit den boze. Dan krijg je bestuursorganen die qua oppervlakte en aantal inwoners onherkenbare en onbereikbare molochen zijn.