Connexxion in de etalage

13 april 2007

Connexxion in de etalage

Binnenkort wordt Connexxion verkocht. De SP vindt dit een slechte zaak. Bert Putters: ‘Zodra Connexxion niet meer van ‘ons’ is, hebben we er ook niks meer over te zeggen. Nu al bepaalt niet de wens van de reiziger het aantal lijnen maar andere factoren die niets met goed Openbaar Vervoer te maken hebben. Dat zal door de verkoop alleen maar toenemen.’

Na het in de aanbieding doen van de scheepsbouwindustrie, vliegtuigbouwer Fokker, KLM en delen van NS, staat nu Connexxion op de nominatie er door de overheid heen gejast te worden. Maar marktwerking en liberalisering op het terrein van het OV is ongewenst. De Belgen en Fransen hebben dit begrepen en houden het OV bedrijf angstvallig in eigen hand. Maar zo niet Nederland die gaat verkopen.
In Noord-Holland zal na de verkoop, is de verwachting van de SP, nog meer dan nu al het geval is in lijnen worden gesneden. Alleen de lijnen met een hoge bezettingsgraad, zullen blijven bestaan. De rest stoot de nieuwe eigenaar (investeerder) af, want die zijn niet rendabel. De investeerder is het leefbaar houden van plattelandskernen, in gewone taal, dorpen, namelijk worst. Die factor telt bij het al of niet bepalen wat rendabel is, bij hem niet mee. Ook de arbeidsvoorwaarden zullen in het geding komen, en dat om dezelfde reden: winst en concurrentie. Bert Putters: ‘We zullen dezelfde toestanden krijgen als nu bij TNT, die moet concurreren met bedrijven die ver onder de beloningsprijs werken. Kortom: weer een stapje verder richting derde wereld.’