SP grote winnaar in Noordholland

8 maart 2007

SP grote winnaar in Noordholland

Met de provinciale statenverkiezingen van 7 maart is de SP in Noordholland meer dan verdubbeld. De SP ging van 6,6 % naar 15,7 %. SP’ers uit heel Noordholland waren gisteravond bijeen in Haarlem om de uitslagen live te volgen.

De SP groeit dankzij deze verkiezingsuitslag van 5 naar 9 zetels. Dat is bijna een verdubbeling en dat is opmerkelijk. De Provinciale Staten zijn namelijk kleiner geworden. Vorige verkiezingen waren er nog 83 zetels te verdelen, deze keer slechts 55. De meeste partijen moesten daarom flink zetels inleveren.

De SP hield een verkiezingsfeest op het station in Haarlem. Onder het genot van een drankje werden de uitslagen gevolgd. De internetverbinding liet echter te wensen over, waardoor op het grote scherm een slecht verstaanbare en robotdansende Ferry Mingelen te zien was. Laurens Ivens (gemeenteraadslid in Amsterdam) wist daar wel raad mee en riep vol enthousiasme de uitslagen om.

Tijdens de bijeenkomst kwamen ook de kandidaten aan het woord. Alle stemmers en campagnevoerders werden hartelijk bedankt. De lijsttrekker van 4 jaar geleden, Mienk Graatsma, kreeg een bos bloemen als dank voor zijn werk in de provincie. Hij stond deze keer als lijstduwer op de lijst en zal het rustiger aan gaan doen.

Laurens Ivens had ook een minder goed nieuws te brengen: “de VVD is ondanks een klein verlies de grootste partij geworden, dus daarmee zullen we binnenkort aan tafel zitten”. Het kon de sfeer niet drukken.

Eind mei kiezen de Provinciale Staten de leden van de Eerste kamer. Daarmee waren de verkiezingen van 7 maart ook verkiezingen voor de Senaat. Ook in andere provincies behaalde de SP flinke winst en groeit daarmee in de Eerste kamer van 4 naar 12 zetels.

In Amsterdam, Haarlem en Zaanstad werd de SP de tweede partij met een percentage van rond de 20%. Ook in Alkmaar, Hoorn en Purmerend stemde 1 op de 5 kiezers op de SP. In Diemen (de woonplaats van lijsttrekker Dago Wellink) en Purmerend werd de uitslag van de landelijke verkiezingen van 22 november zelfs overtroffen.

Uitslag en zetelverdeling
SP stemmers per gemeente