h

OV-keuze provincie is nepkeuze

14 februari 2007

OV-keuze provincie is nepkeuze

De provincie heeft deze week de discussienota aanbesteding collectief personenvervoer Noord-Holland Noord gepresenteerd. In deze nota laat de provincie zien hoe de komende nieuwe aanbestedingsprocedure van het openbaar vervoer (OV) er volgens hen uit moet zien. De SP is van mening dat de modellen waartussen de provincie zegt te moeten kiezen, een veel te beperkte reeks is.

Er kan veel meer maar dat meer laat de provincie niet zien. Wat de provincie bijvoorbeeld niet laat zien is het zogenaamde Vlaamse model: in België is het OV al enkele jaren gratis voor bepaalde groepen. Het gebruik van het OV is daardoor enorm gestegen. Mensen zijn in het algemeen ook uiterst tevreden over het OV. In Nederland daarentegen klagen mensen steen en been over het OV en terecht. In de afgelopen acht jaar is het OV er vooral in Noord-Holland Noord flink op achteruit gegaan. Lijnen zijn opgeheven en vervangen door zogenaamd collectief vraagafhankelijk vervoer. De discussienota van Gedeputeerde Staten zal geen verbetering geven. De SP is daarom niet van plan de provincie in deze plannen te volgen. De SP is van mening dat de provincie iets als het Vlaamse model dient uit te proberen in Noord-Holland.

De SP stelt voor dat de provincie ernaar streeft samen met de gemeentes de regie te krijgen over het OV. Dat wil zeggen: de busmaatschappij is en blijft volledig in handen, via aandelen, van provincie en gemeenten. De organisatie kent een platte organisatie. De busmaatschappij mag kleine gebieden eventueel aanbesteden aan een kleine busonderneming. De bussen voeren dezelfde kleuren als de busmaatschappij, die de concessie verleent en dienen aan de hoogst mogelijke veiligheids- en milieueisen te voldoen. Belangrijk is ook dat de buschauffeurs van de kleine busonderneming onder dezelfde voorwaarden vallen als de chauffeurs van de grote busmaatschappij. De concessie wordt voor 5 jaar verleent en kent een bonus/ malus regeling. Wanneer een andere maatschappij de concessie krijgt, dienen zij al het personeel over te nemen en zich te vestigen in hetzelfde gebied.

Verder moet er een systeem komen a la het Vlaamse model, dat wil zeggen: op het platteland lijnen met middelgrote bussen (25 passagiers) die rijden van 06:00 tot 23:00 uur en dat om het half uur. In kleinere steden lijnen die rijden van 5 tot 0:00 uur en dat om het kwartier en in de grote stad om de tien minuten. Als prijs zou de provincie moeten hanteren: binnen de stad € 1,= en buiten de stad € 1,50. Tot 16 jaar en 65+ gratis.

Voor bijzonder gevallen kan de OV/ WVG taxi in stand blijven, maar ook daarvoor geldt een rol en regie door de provincie/ gemeenten. Ook hier geldt dat het personeel onder dezelfde CAO te vallen als de ‘gewone’ buschauffeurs en moet voor beide vervoersvormen inzetbaar zijn, zodat het busvervoer bij calamiteiten gewoon door kan gaan.

Ten slotte moet de provincie naar de mening van de SP zich ook inzetten tot een onderzoek naar lightrailverbindingen van en naar bijvoorbeeld Bergen over het traject van de voormalige stoomtram “Bello”, tussen Hoorn, Medemblik en Enkhuizen.

U bent hier