Debat Fietsersbond: CDA en VVD doen opmerkelijke uitspraken!

26 februari 2007

Debat Fietsersbond: CDA en VVD doen opmerkelijke uitspraken!

Donderdag 22 februari organiseerde de Fietsersbond Noord-Holland een debat over het fietsbeleid in onze provincie. Naast de SP waren vertegenwoordigers aanwezig van CDA, ChristenUnie-SGP, D66, GroenLinks, CDA en VVD. De SP werd vertegenwoordigd door kandidaat-statenlid Harald Bos, zelf een fervent fietser. Het was een aardige avond, waarin CDA en VVD een aantal opmerkelijke uitspraken deden. De SP zal deze partijen de komende statenperiode aan die uitspraken houden!

Allereerst is opvallend dat werkelijkheid en perceptie bij CDA en VVD nogal uit elkaar lopen. Volgens Bond (CDA) ontbreekt er hoogstens iets aan het recreatieve knooppuntennetwerk in Noord-Holland. Vis (VVD) vindt het over het algemeen wel goed geregeld voor fietsers; mensen die aandacht vragen voor de vele verbeterpunten zijn volgens hem “zurige types”. Verder voerde hij het stokpaardje “aanjaagteams” van VVD-gedeputeerde en lijsttrekker Hooijmaijers weer eens ten tonele.

De SP is niet gecharmeerd van dit soort prietpraat: de provincie moet gewoon de bestaande organisaties – waaronder de Fietsersbond – ondersteunen en serieus betrekken bij het beleid en de fiets moet weer hoge prioriteit krijgen van het provinciebestuur. Dan zijn aanjaagteams en (erger nog) commerciële bureaus helemaal niet nodig. Gemeenten die bovengemiddeld scoren op fietsbeleid moeten volgens de SP door de provincie ondersteund worden. Dit kan door een geldelijke bijdrage, ambtelijke bijstand, een combinatie hiervan of door andere maatregelen.

CDA en VVD zetten hun coalitiepartner GroenLinks nog mooi in de hoek door te erkennen dat het fietsbeleid in de afgelopen collegeperiode geen prioriteit meer is geweest. De SP zegt al vier jaar dat milieuvriendelijk vervoer er bekaaid vanaf komt. Dat wordt door GroenLinks steeds ontkend, met een beroep op de goede afspraken die zij met CDA en VVD hebben gemaakt. Er zouden namelijk “bruggen geslagen” zijn tussen economie en milieu. GroenLinkser Binnema sputterde nog wat tegen op de kwalificaties van CDA en VVD: volgens hem zou er de afgelopen vier jaar best wel wat voor fietsers gedaan zijn. Maar veel verder dan een verwijzing naar een onderzoeksrapport met (slechts) 193 knelpunten in de hele provincie kwam Binnema niet. Van je coalitiepartners moet je het maar hebben!

De SP vindt de pijlers (ouderwetse) economie, asfalt en beton een stuk dikker uitgevallen dan de brugpijlers natuur, openbaar vervoer en fietsbeleid. Ook de Fietsersbond is helemaal niet tevreden over de manier waarop de provincie Noord-Holland omgaat met fietsers. De provincie Zuid-Holland doet het wat dat betreft veel beter. Zuid-Holland heeft ook twee keer zoveel ambtenaren om hun inwoners van dienst te zijn. Noord-Holland heeft echter drastisch gesneden in het aantal ambtenaren. Het gevolg is dat ruim 200 ambtenaren betaald thuis zitten, terwijl er heel veel werk blijft liggen. De Noord-Hollandse fietsers zijn hier onder anderen de dupe van. De SP zegt al vanaf het begin dat de reorganisatie niet tot verbeteringen heeft geleid maar juist tot verslechteringen.

De collegepartijen VVD, CDA, GroenLinks en D66 hebben de fouten van de reorganisatie altijd glashard ontkend, verwijzend naar vage of niet terzake doende argumenten. Nu opeens geven CDA en VVD toe dat bij de reorganisatie ook fouten zijn gemaakt! Er zijn te weinig ambtenaren om al het werk goed te kunnen doen. Het CDA probeerde het pleidooi om meer ambtenaren voor fietsbeleid aan te stellen overigens meteen weer in het belachelijke te trekken door te roepen dat er dan maar liefst 60 ambtenaren (één voor elke gemeente) nodig zouden zijn. De SP kan deze merkwaardige redenering niet volgen, maar als dat nodig is, waarom niet? Er zijn toch ook (veel) meer dan 60 provincieambtenaren bezig met autoverkeer?

De SP is er hoe dan ook van overtuigd dat er nu te weinig ambtenaren zijn die bovendien verkeerd “aangestuurd” worden door het management. Wij hopen dat de komende collegeperiode aanzienlijke verbeteringen zal opleveren voor onder andere fietsbeleid, natuur, milieu, openbaar vervoer en jeugdzorg.