Provincie Noord-Holland is geen beleggingsclub

25 januari 2007

Provincie Noord-Holland is geen beleggingsclub

Dinsdag hebben de provincies Friesland en Noord-Holland laten weten dat Noord-Holland de Nuon-aandelen van Friesland niet zal overnemen. Daarmee is een deal van ongeveer een miljard euro niet doorgegaan.

De besprekingen over een mogelijke overname zijn gevoerd door de GroenLinks gedeputeerde Albert Moens. De eveneens van GroenLinks afkomstige Commissaris van de Koningin betreurt dat de deal is afgeketst. Een groter bezit van aandelen zou volgens Harry Borghouts meer zekerheid geven over de levering van energie, de stroomprijs voor inwoners en bedrijfsleven en het zou de ontwikkeling van bijvoorbeeld duurzame energie kunnen bevorderen. Noord-Holland gaat nu proberen om kleinere Nuon-belangen van gemeenten over te nemen.

De SP-fractie in de staten van Noord-Holland zijn faliekant tegen het overnemen van Nuon-aandelen. ‘De provincie heeft niets te zoeken in dit soort beleggingen’ stelt Graatsma. ‘Het kost burger en bedrijfsleven geld en het zou betekenen dat de opcenten op de wegenbelasting (een provinciale belasting) nog verder omhoog moet dan de 23% die de VVD-gedeputeerde Hooijmaijers het afgelopen jaar heeft doorgevoerd.’

In tegenstelling tot de Commissaris van de Koningin die Noord-Holland een rol toedenkt op het gebied van de energievoorziening, vindt de SP dit een aangelegenheid voor het Rijk is. De centrale overheid dient een coördinerende rol te spelen ten aanzien van de energievoorziening. Bij die coördinerende rol hoort ook een bestuurlijk overleg met de aandeelhouders. Aandeelhouders die in de optiek van de SP per definitie uit de overheid afkomstig zijn.

SP blij dat Noord-Holland geen Friese Nuonaandelen koopt