Fusie Essent en Nuon niet gewenst

12 januari 2007

Fusie Essent en Nuon niet gewenst

Nuon wil fuseren met energiebedrijf Essent. Want, zegt Nuon, alleen zo groot kunnen we ons hoofd boven water houden in de concurrentieslag met buitenlandse energiebedrijven. De provincie is grootaandeelhouder van Nuon en is niet tegen de fusieplannen. De SP vindt de fusie onacceptabel, bijvoorbeeld omdat het ten koste gaat van honderden arbeidsplaatsen en Essent bovendien in kernenergie investeert.

De SP heeft zich vanaf het begin gekeerd tegen marktwerking bij de energiebedrijven. Het privatiseren van de energie levert de klant niets op. De energie wordt er namelijk niet goedkoper door, en het peil van de klantenservice gaat naar beneden. Dat is intussen ook bewezen. Nu heeft Nuon de wens te kennen gegeven om samen te gaan met Essent. De mogelijkheid daarvan is door beide bedrijven onderzocht en wat blijkt: als ze het doen, moeten ze 2000 werknemers ontslaan, anders is een en ander niet te betalen. Bovendien eist de Nma (Nederlandse mededingingsautoriteit) dat Nuon en Essent tezamen 1 miljoen klanten afstoten als ze fuseren, omdat anders het bedrijf onevenredig groot wordt vergeleken met de concurrent. Ze moeten dus hun klantenkring tegelijkertijd vergroten (eigen wens) en verkleinen (wens Nma). Kortom, een bizarre ontwikkeling, het zoveelste rare gevolg van de marktwerking op dit gebied. Dit gevolg moeten we dan ook niet willen, vindt de SP.