Kom zaterdag naar de manifestatie voor een humaan asielbeleid

1 november 2006

Kom zaterdag naar de manifestatie voor een humaan asielbeleid

Op zaterdag 4 november vindt vanaf 14.00 uur op het Plein in Den Haag een landelijke manifestatie plaats met als motto: Kies voor een humaan asielbeleid, te beginnen met een generaal pardon. Het evenement wordt gepresenteerd door Katja Schuurman en er zijn optredens van onder meer Hind, Ernst Jansz, Edsilia Rombley en Huub van der Lubbe. De SP zal duidelijk vertegenwoordigd zijn en roept iedereen op om het pleidooi voor een humaan asielbeleid en een generaal pardon te ondersteunen.

Ook scholen, vluchtelingenorganisaties, vakbonden en bijna alle gemeenten in Nederland hebben zich uitgesproken voor een pardonregeling voor de asielzoekers die voor het ingaan van de nieuwe vreemdelingenwet in 2001 naar Nederland kwamen.

Op zaterdag 4 november doen artiesten, bekende Nederlanders, politici en vluchtelingen vlak voor de verkiezingen nog één keer een oproep voor een generaal pardon voor asielzoekers die minimaal vijf jaar maar vaak veel langer in Nederland wonen.

Asielzoekers die al jarenlang wachten op een verblijfsvergunning doen hun verhaal. Er zijn korte statements van betrokken Nederlanders als Huub Oosterhuis, Anja Meulenbelt, Hedy D'Ancona, Hanneke Groenteman, Joris Linssen en Harry de Winter.

Ook de politici Jan de Wit (SP), Wim van de Camp (CDA), Hans Spekman en Samira Abbos (PvdA), Naïma Azough (GL) en Fatma Koser Kaya (D66) spreken zich uit over de leus ‘voor een humaan asielbeleid, te beginnen met een generaal pardon’.

De artiesten Hind, Ernst Jansz, Edsilia Rombley, MIR, Da-Mezz, Miss Dee, de X-tra's, Remon de Jong, Kia' Light , Plattèl en ook Huub van der Lubbe en My5 treden op.

SP-Kamerlid Jan de Wit roept iedereen op om zaterdag naar Den Haag te komen. “Kom ook pleiten voor een humaan asielbeleid, te beginnen met een generaal pardon. Een beschaafd land moet zich ruimhartig en rechtvaardig opstellen ten opzichte van vluchtelingen. Ons land sluit kinderen op en stuurt ze weg naar landen waar ze nooit zijn geweest, dat moet veranderen. Draag daar een steentje aan bij. Is het niet zaterdag, dan toch zeker op 22 november!”

De manifestatie wordt georganiseerd door: ASKV/Steunpunt Vluchtelingen, Amnesty International, Defence for Children International, Genoeg is Genoeg, Humanistisch Verbond, Keer het Tij, Prime, Stichting 26.000 gezichten, Stichting Een Royaal Gebaar, Stichting LOS, Van Harte Pardon, Vluchtelingencordon Friesland, De schaduw blijft, VluchtelingenWerk Nederland, Stichting INLIA, Raad van Kerken in Nederland, Vluchtelingen-Organisaties Nederland en Stichting Ons Pardon, Stichting Vluchteling en Vluchtalarm Maastricht.