Provinciale rotonde voldoet niet aan verkeerseisen

6 september 2006

Provinciale rotonde voldoet niet aan verkeerseisen

Een nieuwe rotonde in Uithoorn blijkt niet aan de eisen te voldoen. Volgens onze informatie is de rotonde aangelegd op kosten van de provincie Noord-Holland. De SP-fractie wil weten hoe dit kan en heeft schriftelijke vragen gesteld.

Kort geleden is een nieuwe rotonde in de N201 in Uithoorn, nabij het Kootpark, gerealiseerd. Enkele jaren geleden heeft de gemeente Uithoorn de grens van de bebouwde kom verplaatst in de richting van de Noorddammerweg. De rotonde bevindt zich met andere woorden binnen de bebouwde kom van de gemeente Uithoorn. Het college van burgemeester en wethouders van Uithoorn heeft de SP, in reactie op een brief, laten weten dat de rotonde niet aan de eisen voldoet. Dat wil zeggen: de voorrangssituatie voldoet niet aan de richtlijnen van het CROW (het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte) en de bochtstraal in het fietspad valt niet binnen de normen, want deze is te scherp. De SP-fractie wil weten, hoe het zit: hoe kan een provincie voor zoiets een opdracht geven, en heeft schriftelijke vragen gesteld.

Schriftelijke vragen over de rotonde in Uithoorn