Openbaar vervoer in België veel beter

10 mei 2006

Openbaar vervoer in België veel beter

Afgelopen dinsdag is een delegatie van statenleden en fractieondersteuners op bezoek geweest bij de Openbaar Vervoerder “De Lijn” in Mechelen. In de Belgische stad zijn de prijzen van het busvervoer zeer laag in vergelijking met Nederland. Alle reden om eens te gaan kijken hoe die Belgen dat doen: goed openbaar vervoer en toch binnen de Europese regelgeving blijven. Een nuttig werkbezoek, oordeelt u zelf.

De Lijn kent als aandeelhouders de gemeenten, Provincies en het Vlaamse gewest. Het is een publiek & private onderneming. In de landelijke gebieden worden de bussen gereden door plaatselijke private busondernemingen. Echter aan de chauffeurs worden dezelfde eisen gesteld als aan de chauffeurs die in dienst zijn van “De Lijn” zelf. De contracten zijn voor 5 jaar en wanneer er een andere private onderneming de exploitatie krijgt, dienen zij het personeel ook over te nemen. In Nederland geldt die regel niet, met alle gevolgen van dien. In 2004 waren er 416 miljoen en dus veel meer reizigersverplaatsingen dan in de jaren daarvoor. Ook een verschil met Nederland, daar wordt het aantal OV-gebruikers steeds minder.

Het De Lijn-principe is zo: in grote steden op elke 350m van een woonplek een halte, in kleinere steden op elke 550m en op het platteland op elke 750m. De bussen rijden gemiddeld om de 12’ en 15’ minuten in de grote stad, om de 20’en 30’ minuten in de wat kleinere stad en om de 30’ tot 60’ minuten op het platteland. De eerste bus rijdt vanaf 6 uur, de laatste bus ten minste 22:00 uur. Het vervoersbedrijf kent slechts drie bedragen: 1, 2 strippen en de maximale 3+ strip. Een jaarkaart kost € 157,90. 1 en 2 zones kosten €1,50 op de bus en € 1,20 in voorverkoop. 65+-plussers hebben in Vlaanderen een gratis OV-kaart op de bus en tram.

Zou het in Noord-Holland net zo kunnen als in Mechelen?

Een beter OV: Vlaanderen bewijst dat het kan