Reorganisatie krikt kostenpost onvoorzien op tot gigacijfers

21 februari 2006

Reorganisatie krikt kostenpost onvoorzien op tot gigacijfers

GeldDe provincie is bezig met een forse reorganisatie. Er moet personeel uit en de kwaliteit van het provinciale product moet beter. Vierhonderd fte’s (full time medewerkers) moeten het provinciehuis verlaten. Wat overblijft: 1081 fte’s wordt op achternaam en op alfabet, bij elkaar in het kantoor neergezet. Jansen en Jansen, van dat werk dus: het zou de kwaliteit van de provinciale hulpverlening doen verbeteren. De SP heeft vanaf het begin grote vraagtekens gezet bij de reorganisatie. Immers, minder personeel alla, maar tegelijkertijd opteert de provincie voor meer taken. Sluit het een het ander niet uit?

Afgelopen half jaar, toen bleek met welke botte bijl de provincie het reorganisatieproces inzette, werden die vraagtekens voor de SP alras uitroeptekens. Mensen met jarenlange, altijd gewaardeerde, ervaring in het provinciehuis kregen het predicaat onbemiddelbaar op de borst geprikt en stonden dus op straat. Zo ga je niet met mensen om, vindt de SP

Maar dat is nog niet alles: de provincie huurt op dit moment externen in om werk te doen dat vroeger door provinciepersoneel werd gedaan. Kortom, bezuinigen op 400 fte’s is inderdaad niet realistisch en nu moet men als een haas dure externe bureaus inhuren. De SP heeft schriftelijke vragen gesteld. De fractie wil weten of deze kosten zijn meegenomen in de totaalbegroting van de reorganisatie. Er doen namelijk al langere tijd geruchten de ronde dat de reorganisatie vele tientallen miljoenen meer gaat kosten dan in 2003, toen het reorganisatieplan werd gelanceerd, is voorzien.

Schriftelijke vragen over kosten reorganisatie