Provincie moet NS-dienstregeling 2007 aanpassen

28 februari 2006

Provincie moet NS-dienstregeling 2007 aanpassen

TreinIn januari heeft de SP de Commissie Wegen, Verkeer en Vervoer gevraagd de nieuwe dienstregeling van de spoorwegen op de agenda te zetten. Gedeputeerde Mooij vond dat niet nodig en de meerderheid van de statenleden sloot zich daar bij aan. Deze week doet de heer Mooij echter wel allerlei uitspraken over deze dienstregeling in de media (Haarlems Dagblad). Op zich is de SP blij dat de provincie eindelijk wakker is geworden, want de door NS gepresenteerde nieuwe dienstregeling is een crime, ook voor Noord-Holland. De SP wil de dienstregeling alsnog bespreken in de statencommissie.

Gedputeerde Mooij stelt in de krant dat NS er verkeerd aan doet technische onvolkomenheden op de reiziger af te wikkelen. Daarin heeft hij volkomen gelijk. Mooij zegt verder met genoegen de lijn Maastricht/Heerlen-Zandvoort te zien terugkomen. Een doorgaande lijn naar Zandvoort is inderdaad belangrijk, maar beter, in het huidige tijdperk, zou zijn om de lijn Arnhem/Nijmegen naar Zandvoort door te trekken en niet meer die uit Limburg. De provincie zou, wat de SP betreft, dáár op moeten inzetten, want de treinen uit Maastricht passen door de lengte ervan niet op het station van Zandvoort. Verder zou de provincie zich hard moeten maken voor het behoud van de doorgaande lijn Hoorn-Den Haag CS. In 2009 wil NS deze lijn knippen in Haarlem. Reken maar dat reizigers dat als zeer onprettig zullen ervaren! Ten slotte zou de provincie bij de NS moeten pleiten voor een dubbelspoor in de Kop van Noord-Holland, op het traject Schagen-Den Helder, Hoorn-Heerhugowaard en Hoorn (Kersenboogert)- Enkhuizen. Een en ander maakt de dienstregeling veel en veel betrouwbaarder.

Deze en andere punten wil de SP in de commissie aan de orde brengen. Het verzoek van de SP aan de Commissieleden is vandaag schriftelijk verzonden.

Brief aan de leden en voorzitter van Commissie Wegen, Verkeer en Vervoer

Onderwerp: nieuwe dienstregeling NS

Geachte leden, geachte voorzitter,

In januari heeft ondergetekende de Commissie Verkeer en Vervoer gevraagd de nieuwe dienstregeling van de spoorwegen op de agenda te zetten. De heer Mooij vond dat toen echter niet nodig en de meerderheid van u sloot zich daar bij aan. Tot onze verbazing zien wij de heer Mooij nu wel allerlei uitspraken doen over deze dienstregeling in de media (Haarlems Dagblad). Op zich zijn we blij dat de provincie kennelijk wakker is geworden, want de door NS gepresenteerde nieuwe dienstregeling is een crime, ook voor Noord-Holland. Hoe dat ook zij, wij zouden graag zien dat de dienstregeling alsnog op de agenda komt. Wij worden als volksvertegenwoordigers aangesproken op het OV in Noord-Holland en terecht, want zorgen voor een goed OV is een taak van de provincie en het provinciebestuur. Om die reden willen wij onze ideeën hieromtrent met het dagelijks bestuur van de provincie en u kunnen delen. Wij willen het dagelijks bestuur wat tips aan de hand kunnen doen, tips die de provincie zou kunnen (in onze optiek ‘moeten’) gebruiken in haar overleg met NS en de minister. Of wil de provincie (en u) dan niet dat de dienstregeling is toegesneden op de wensen van de treingebruiker in plaats van op de schimmige marktprognoses van de NS?

De heer Mooij stelt in de krant dat NS er verkeerd aan doet technische onvolkomenheden op de reiziger af te wikkelen. Daarin heeft hij volkomen gelijk. Als wij hem verder goed begrijpen, ziet hij met genoegen de lijn Maastricht/Heerlen-Zandvoort terugkomen. Een doorgaande lijn naar Zandvoort is belangrijk, maar beter, in het huidige tijdperk, zou zijn om de lijn Arnhem/Nijmegen naar Zandvoort door te trekken en niet meer die uit Limburg. De provincie zou, wat ons betreft, dáár op moeten inzetten, want de treinen uit Maastricht passen door de lengte ervan niet op het station van Zandvoort. Verder zou de provincie zich hard moeten maken voor het behoud van de doorgaande lijn Hoorn-Den Haag CS. In 2009 wil NS deze lijn knippen in Haarlem. Reken maar dat reizigers dat als zeer onprettig zullen ervaren! Ten slotte zou de provincie bij de NS moeten pleiten voor een dubbelspoor in de Kop van Noord-Holland, op het traject Schagen-Den Helder, Hoorn-Heerhugowaard en Hoorn (Kersenboogert)- Enkhuizen. Een en ander maakt de dienstregeling veel en veel betrouwbaarder.

Wij horen graag wat u van deze aanbevelingen vindt en zien met genoegen de discussie in WVV tegemoet.

Bert Putters, SP-fractie NH