Ambulance en brandweer samen laten uitrukken

20 december 2005

Ambulance en brandweer samen laten uitrukken

Bij een hartstilstand is het belangrijk dat er gauw eerste hulp wordt gegeven. De brandweer is vaak sneller ter plaatse en kan te hulp schieten op plaatsen waar ambulances er lang over doen. Op de Veluwe blijkt het te werken. De SP wil dat ook de Noord-Hollandse brandweer uitrukt bij een hartstilstand.

Op de Veluwe doet men al jaren proeven met het gelijk laten uitrukken van brandweer en ambulance in geval van de melding van een hartstilstand. De brandweer is over het algemeen sneller en geeft eerste hulp zo lang de ambulance niet is gearriveerd. Daardoor worden levens gered. In Ede en Barneveld is men na de proef zo enthousiast dat de korpsen een en ander inmiddels standaard in hun beleid hebben opgenomen.

In Noord-Holland is de aanrijtijd in veel regio’s nog veel te lang, langer dan wettelijke 15 minuten. De SP lijkt het daarom een goed idee om ook in Noord-Holland, met name op het platteland, een dergelijk systeem op te zetten. De fractie heeft schriftelijke vragen gesteld.

Schriftelijke vragen over ambulancehulp door brandweer