Geen motorboten in het Twiske

26 november 2005

Geen motorboten in het Twiske

Het recreatieschap Twiske heeft plannen om motorboten toe te laten in het Twiske. Daarvoor moet eerst een kanaal gegraven worden. Kosten: ruim anderhalf miljoen euro in totaal.

Varen in een motorboot in het Twiske lijkt mooi, maar het is geen goed plan. Het Twiske is een groene long. Een oase in een verstedelijkt gebied, gelegen tussen Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Zaandam, en Amsterdam. Jaarlijks recreëren er 2 miljoen mensen. Op zomerse dagen zijn er meer dan 50.000 mensen die verkoeling zoeken in het groen. 2 miljoen mensen, en dat zijn zeker niet alleen mensen met een motorboot.

In het haalbaarheidverkenningsonderzoek staan cijfers over waterrecreatie in Nederland. In totaal zijn er 58 miljoen waterrecreanten. Mensen die zwemmen, vissen, zeilen, roeien, kanovaren, (de duikers zijn ze vergeten), en ten slotte toervaarders. Van de 58 miljoen zijn er slechts 5 miljoen toervaarders! Dat is minder dan een op de 11. Met het nieuwe kanaal worden alleen hun belangen gediend. Terwijl zij voor al die anderen de rust verstoren. Hoe kan dat? Bovendien, er bivakkeren en nestelen ook veel vogels wier rust zeker weten, zie de Faunarichtlijn maar, niet gestoord mag worden.

De fractie wil van de provincie weten, wat haar aandeel in een en ander is en wanneer de statenleden er iets over te zeggen krijgen. De fractie heeft schriftelijke vragen gesteld.

Schriftelijke vragen over motorboten in het Twiske
Motorboten in het Twiske? No way!