Provincie heeft geen boodschap aan stem van het volk

5 september 2005

Provincie heeft geen boodschap aan stem van het volk

Het massale nee bij het referendum over de Europese Grondwet van afgelopen voorjaar wordt door de provincie en alle fracties behalve de SP niet serieus genomen, zo bleek vandaag bij de behandeling van de Open Brief van de SP over een pas op de plaats voor het provinciale Europa-beleid.

De SP vraagt in de Open Brief aan de Staten en het college van gedeputeerden om een periode van bezinning -na het gigantische NEE tegen de Europese Grondwet- over het provinciale Europabeleid. Moeten we, zo vraagt de SP zich af, nog doorgaan met die vrijwel maandelijkse reisjes van het tiental ELE-leden -minus de SP natuurlijk- naar Brussel, heeft de Noord-Hollander wel boodschap aan die lobbyist die voor de provincie Brussel in de gaten houdt, moeten we wel doorgaan met azen op Europese subsidies, met dat rondgireren van geld, en zo voort. De SP is van mening dat de stemmer verdient serieus te worden genomen. Dat is toch het minste, hoe je nu zelf als partij ook denkt over Europa in het algemeen.

Vandaag stond de Open Brief van de SP als gezegd op de agenda van Commissie Ele. De discussie kwam niet verder dan een eerste termijn. Ake de Vries, die voor de SP het woord voerde, werd smalend de mond gesnoerd. De sfeer was die van: belachelijk zeg, daar beginnen we niet aan. Kortom, de SP stuitte tegen een bulldozerdikke muur van arrogantie. Harry van Bommel heeft het ook al geconstateerd: de politiek heeft voor 99% echt niets geleerd van het Europese referendum.

Maar de SP zal het hier niet bij laten zitten. Op 26 september zal de SP tijdens de statenvergadering een motie indienen waarin de SP om een serieus debat vraagt. De SP neemt niet genoegen met de zogenaamde benen op tafeldiscussie van 19 september. Niks benen op tafel, niks dikke sigaar en glaasjes cognac, niks arrogant driedelig grijs: een serieus debat, niets meer en niets minder.

"NEE" telt ook voor provinciaal Europa-beleid