Financiering van West-Frisiaweg onzeker

9 september 2005

Financiering van West-Frisiaweg onzeker

In de vergadering van de Statencommissie Wegen, Verkeer en Vervoer van 8 september jl. heeft onze fractie zich gekeerd tegen de manier van financiering t.b.v. en verbetering de West-Frisiaweg, de N506. De SP vindt de kosten veel te hoog en ziet meer in goedkopere en betere oplossingen aangedragen door verschillende actiegroepen en inwoners uit de omgeving. Eén daarvan is een verbetering van de aansluiting op de A7.

Verder is er volgens de SP niet zo'n grote eenstemmigheid onder de gemeentebesturen in de regio zoals wordt beweerd. Een meerderheid in de raad van Drechterland is tegen aanleg van een weg door de lintbebouwing van Hoogkarspel en Westwoud met een aansluiting op de N506. De peperdure investering heeft slechts als resultaat een tijdswinst van 56 seconden in de spits en 104 seconden in de avondspits. Wanneer er dan geld moet worden gestopt in verbetering van de verbindingen in Westfriesland, ziet de SP meer in het verdubbelen van de spoorbaan Hoorn Kersenboogert - Hoogkarspel. Dat kan leiden tot grote tijdwinst van het treinverkeer. Dan hoeven de treinen niet meer op elkaar te wachten in Hoogkarspel en Bovenkarspel/ Grootebroek. Voor de SP geldt dus geen GO, maar een NO GO van de West-Frisiaweg met aantekening, zoals kleine zeer nuttige aanpassingen.

Ook geen GO voor het gedeelte bij Heerhugowaard. Wethouder de Boer (PvdA) van deze gemeente beweerde glashard dat er een overeenstemming is in zijn regio. Dit is volgens de SP niet het geval. De raad van Obdam bij monde van Wethouder Ursem zag niet zoveel in een afsluiting van het kruispunt Hensbroek/ Obdam. Ook hier dus NO GO.

Het is nog niet duidelijk waar het geld voor de dure plannen vandaan moet komen. Zeker lijkt dat de inwoners van West-Friesland de weg gaan voelen in hun portemonnee. De liberale lobby viert hoogtij terwijl het bedrijfsleven de knip wil dichthouden. "De bedrijven op onze bedrijvenlocaties zijn hoofdzakelijk midden- en kleinbedrijven bedrijven", aldus Wethouder Hanse (VVD) van Hoorn. Dus zal er veel geld moeten loskomen uit het verkopen van grond. Dat wordt natuurlijk weer doorberekend. Alleen de provincie is hier weer het sufste jongetje uit de klas: het asfaltbestuur heeft zijn troef al uitgespeeld en steekt er alvast miljoenen euro in.