Nestbescherming moet gecontroleerd

22 maart 2005

Nestbescherming moet gecontroleerd

Nestbeschermingsubsidies lijken onvoldoende bij te dragen aan de bescherming van weidevogels. Deze subsidies zijn een vergoeding voor boeren die aan bepaalde richtlijnen voldoen om weidevogels te beschermen. De SP twijfelt of de richtlijnen wel goed worden nageleeft en heeft de provincie gevraagd zich in te zetten voor een betere bescherming van weidevogels.

Volgens Danny Ellinger van Foto Natura werkt nestbescherming van weidevogels averechts. Hoe meer bescherming, hoe minder vogels is zijn conclusie na bestudering van de cijfers. De bescherming heeft geen resultaat omdat er geen sprake is van enige handhaving. ‘De subsidiekraan gaat open als de nesten zijn geteld. Wat er daarna gebeurt maakt niemand meer uit’, aldus Ellinger in de Uithoornsche Courant van 16 maart jl. Volgens Ellinger moeten niet alleen nationaal gezien de regels voor nestbeschermingsubsidie worden aangescherpt maar ook zou er Europees beleid moeten komen. Immers de weidevogelproblematiek blijft niet beperkt tot Nederland.

De provincie Noord-Holland heeft weliswaar feitelijk niets met de Haagse nestbeschermingsubsidie te maken, maar de provincie subsidieert wel degelijk nestonderzoek via de stichting Landschapsbeheer. Oftewel, de provincie ziet de bescherming wel als een taak, en zo hoort het ook. Omdat de subsidie op deze wijze kennelijk niet voldoet, moet de provincie zijn invloed in Brussel (via de Noord-Hollandse lobbyist) en in Den Haag doen laten gelden. En dat is ook precies wat de SP wil dat de provincie gaat doen. De weidevogel verdient namelijk bescherming, zonder een regeling die voldoet zijn weidevogels zoals de grutto gedoemd uit te sterven, en dat mag niet gebeuren. De fractie heeft schriftelijke vragen gesteld.

Schriftelijke vragen over Nestbescherming