Bereikbaarheid kust op zomerse dagen moet beter
Bereikbaarheid kust op zomerse dagen moet beter
Zeker op warme dagen is het belangrijk dat mensen de kustplaatsen gemakkelijk met de bus kunnen bereiken. Als meer mensen kiezen voor de bus in plaats van de auto, verbetert de bereikbaarheid van de kust. Bovendien is het beter voor het milieu. Toch verloopt het busvervoer van en naar de kust niet altijd zonder problemen. Afgelopen jaar waren er problemen met pendelbussen in Haarlem. Deze maand was het raak op lijn 81 tussen Haarlem en Zandvoort. Als Gedeputeerde Staten de bus aanbevelen bij de inwoners, moet het college er ook voor zorgen dat er voldoende bussen worden ingezet.
De provincie Noord-Holland participeert in “reach the beach”. In dit project werkt de provincie samen met kustgemeenten aan allerlei manieren om het strand beter bereikbaar te maken in het zomerseizoen. Openbaar busvervoer is hiervan een onderdeel. Op de website www.reachthebeach.nl worden voor Zandvoort de buslijnen 80, 81 en 84 genoemd.
Onlangs kreeg de SP-fractie van één van onze Zuid-Hollandse statenleden, die op 1 augustus met de bus naar en van Zandvoort reisde, het volgende bericht.
“Vandaag zat ik in buslijn 81 van en naar Haarlem en deze zat voller dan dat mij de bedoeling lijkt. Deze bus rijdt naar het strand en terug en rijd maar twee keer per uur, ook in de zomer. Dit lijkt mij bij lange na niet voldoende voor zo`n traject. Er zaten zoveel mensen in dat er echt zo`n beetje aangeduwd moest worden om de deuren te sluiten. Ik heb niet geteld omdat ik me niet echt kon bewegen. Op een gegeven moment moesten de mensen zelfs achter instappen omdat dat voor niet mee kon.”
Uit de dienstregeling van lijn 81 blijkt dat deze lijn op werkdagen twee keer per uur rijdt tussen Haarlem en Zandvoort (tot 19.00 uur). Na 19.00 uur rijdt lijn 81 slechts één keer per uur.
Vragen
1.a. Is het college bekend met capaciteitsproblemen op lijn 81 op 1 augustus 2008?
1.b. Zijn er op genoemde datum op lijn 81 reizigers op tussenliggende (d.w.z. tussen Haarlem NS en Bloemendaal/Zandvoort) haltes blijven staan, omdat zij niet meer in de bus pasten?
2. Is het college bekend met capaciteitsproblemen op de buslijnen die op www.reachthebeach.nl worden genoemd als reguliere buslijnen waarmee het strand te bereiken is?
3. Kan het college de telcijfers verstrekken van alle ritten van de bij vraag 2 bedoelde buslijnen, op alle dagen in juni, juli en augustus 2008 waarop de temperatuur tenminste 20 graden Celsius bedroeg?
4. Blijkt uit een analyse van deze telcijfers dat de capaciteit van de ingezette bussen op één of meerdere momenten onvoldoende was? Een standaard streekbus beschikt doorgaans over 39 zitplaatsen en 41 staanplaatsen. Hierbij moet bedacht worden dat het zeer oncomfortabel reizen is als, naast alle zitplaatsen, alle staanplaatsen bezet zijn; zeker als reizigers de nodige bagage bij zich hebben (zoals koelboxen en andere strandspullen).
5.a. Heeft de betrokken vervoerder in de maanden juni, juli en augustus op cruciale momenten extra bussen ingezet op de reguliere lijnen, dus bovenop de reguliere dienstregeling?
5.b. Zo ja, op welke lijnen en op welke momenten? Zo nee, waarom niet?
6.a. Heeft het college gedurende de zomermaanden overleg met de vervoerder over de uitvoering van het vervoer van en naar het strand met buslijnen die op www.reachthebeach.nl genoemd worden?
6.b. Zo ja, waartoe leidt dit overleg? Zo nee, waarom niet?
7.a. Wat heeft het college gedaan om problemen op 1 augustus 2008 te voorkomen, dan wel te verhelpen?
7.b. Welke plannen heeft het college om toekomstige capaciteitsproblemen op reguliere buslijnen van en naar de kust (met name op warme dagen) te voorkomen?