Wanneer is noodhulp noodhulp

4 juni 2007

Wanneer is noodhulp noodhulp

In het collegeprogramma 2007-2011 kondigen VVD, CDA, PvdA en GroenLinks – onder het kopje internationale samenwerking – het volgende aan: “De rol van de provincie op het gebied van ontwikkelingssamenwerking wordt omgebogen naar incidentele hulpverlening bij rampen”. In zijn vergadering van 8 mei 2007 heeft het college besloten de deelverordening ontwikkelingssamenwerking Noord-Holland 2007 in te trekken. De SP plaatst vraagtekens bij deze ontwikkeling.

De SP signaleert het volgende probleem: bij rampen waarbij door tal van organisaties en landen (financiën voor) incidentele noodhulp wordt toegezegd, wordt geld met enige regelmaat niet volledig of onvoldoende snel besteed. Bij structurele ontwikkelingssamenwerking is de kans daarop echter veel kleiner, onder andere omdat hier een langdurige aanpak van maatwerk aan de orde is. Ontwikkelingssamenwerking werkt dus vaak beter dan noodhulp, zeker als op langere termijn gedacht wordt.

De fractie heeft schriftelijke vragen gesteld. Wij willen weten waarom het college kiest voor noodhulp in plaats van voor ontwikkelingssamenwerking. Ook willen wij weten of er sprake is van een (verkapte) bezuinigingsmaatregel, doordat niet bestede bedragen aan noodhulp aan de algemene middelen vervallen. Verder willen wij ook weten hoe collegeleden van PvdA en GroenLinks achter deze beleidswijziging kunnen staan.