SP in actie tegen Wieringerrandmeer

24 januari 2007

SP in actie tegen Wieringerrandmeer

Donderdag, 25 januari, neemt de gemeenteraad van Wieringen een besluit over het Wieringerrandmeer, of het miljoenenproject door moet gaan of niet.
De SP Noord-Holland is van mening dat het randmeer er niet moet komen en gaat dus op deze donderdag met een tandem-actie haar ongenoegen laten blijken over de plannen voor een Wieringerrandmeer. Vanaf 18:45 uur op 25 januari zijn provinciale SP-kandidaten ter plaatse bij de gemeentehuizen in Wieringerwerf (Loggersplein 1) en Hypolitushoef (Elft 15).

De redenen om tegen dit project te zijn: het randmeer is een aantasting van waardevol beschermd landschap. Het gebied zal volgebouwd worden met 2100 woningen, waarvan een groot deel luxe bungalows voor tijdelijke bewoning. Dit is bijna twee maal zoveel als het maximum van 1200 stuks dat eerst was afgesproken. De SP Noord-Holland denkt niet dat het project genoeg structurele werkgelegenheid oplevert om de torenhoge kosten voor de Provincie (geraamd op 320 miljoen euro) te rechtvaardigen. Dit geld kan beter worden besteed aan de zorg, openbaar vervoer, duurzame energie en sociale woningbouw.
Het is belachelijk om de Wieringermeerpolder, die amper 75 jaar geleden met veel moeite is drooggelegd, weer gedeeltelijk onder water te zetten. Dit heeft bovendien grote gevolgen voor de waterhuishouding in het gebied (o.a. verzilting van landbouwgrond). De SP ziet meer in het ontwikkelen van de reeds bestaande jachthavens bij Den Oever en het Amstelmeer met een beperkte bouw van recreatiewoningen. Dit zou een zelfde gunstig effect moeten hebben op het toerisme. Het randmeer is dan helemaal niet meer nodig.