Hooijmaijers naar China

12 juni 2006

Hooijmaijers naar China

Gedeputeerde Hooijmaijers is op werkbezoek in China, om reclame te maken voor Noord-Holland en zijn prachtige bedrijventerreinen. Vreemd, want 4 jaar geleden is besloten dat Noord-Holland zich niet meer op China zou richten. De zoveelste dienstreis van het provinciaal bestuur waar de Noord-Hollander met recht een vette vraagteken achter kan zetten.

Op zich geen slecht idee om reclame te maken in China, want de bedrijventerreinen kampen met enorme leegstand en een Chinese investeerder aan de haak slaan is dan niet gek: meer werkgelegenheid. Echter, in 2002 heeft Noord-Holland besloten de speciale band die de provincie tot dan toe had met China te verbreken.

Na ettelijke campagnereizen naar China was het het provinciebestuur gebleken dat China bepaald niet happig was en dat Noord-Holland aan al dat gereclameer in het verre China uiteindelijk niets over hield. De provincie richtte zich vanaf dat moment meer op Europa en in engere zin op het Poolse Pommeren. Gezien tegen deze achtergrond is de reis van Hooijmaijers niet langer uit te leggen.