Ziekteverzuimbeleid provincie laat te wensen over

21 februari 2007

Ziekteverzuimbeleid provincie laat te wensen over

De fractie van de SP heeft vorige maand vragen gesteld over de re-integratieactiviteiten van de provincie Noord-Holland als werkgever. De antwoorden van het college van Gedeputeerde Staten op de feitelijke vragen verontrusten de SP. De SP heeft dan ook aanvullende vragen aan het college doen uitgaan. Vragen over de aansturing van het ziekteverzuim door de ambtelijke top.

De antwoorden van Gedeputeerde Staten over de re-integratieactiviteiten in de ambtelijke organisatie leiden voor de SP onder andere tot de volgende conclusies:
- Het aantal malen dat medewerkers zich ziek melden is ongeveer 25% hoger dan het landelijke gemiddelde. Een dergelijk hoge verzuimfrequentie duidt op een verzuimbehoefte onder het personeel.
- De provincie houdt zich slechts voor een deel aan de wettelijke verplichting om binnen 6 weken een probleemanalyse op te stellen. Een probleemanalyse over waarom de medewerker ziek is.
- Gedeputeerde Staten stellen dat in veel gevallen afgezien is van het opstellen van een probleemanalyse omdat de provincie een vlot herstel verwachtte. Dat wijst volgens de provincie op een ‘actieve en succesvolle re-integratie’.
- Dat de re-integratie niet zo succesvol was, blijkt uit het feit dat er 8 weken ziekte twee keer zoveel medewerkers verzuimden dan het aantal waarvoor in de zesde week een probleemanalyse is opgesteld. Het aantal medewerkers waarvan na 13 weken verzuim, in de zesde week nog geen probleemanalyse is opgesteld is zelfs 50% hoger.
- Dat de provincie niet stuurt op ziekteverzuim blijkt uit het feit dat er geen kengetallen zijn over het aantal contacten met de bedrijfsarts in de derde week van het verzuim, het aantal UWV-meldingen (13e-week meldingen), het aantal medewerkers dat na meer dan 6 weken verzuim weer gedeeltelijk aan het werk is gegaan, passende werkzaamheden is gaan verrichten en/of een andere functie aangeboden heeft gekregen.

De SP-fractie heeft de volgende aanvullende vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten:
- Wat zijn de resultaten van de provincie Noord-Holland op het gebied van het terugdringen van het ziekteverzuim in het kader van het Arbo-convenant Provincies?
- Welke financiële besparingen heeft de provincie bereikt met het terugdringen van het verzuim in het kader van het Arbo-convenant Provincies?
- Wat heeft de provincie Noord-Holland in het kader van het Arbo-convenant geleerd van de andere provincies?
- Is er een met de Ondernemingsraad overeengekomen ziekteverzuimreglement?
- Welke speerpunten en doelstellingen zijn met de Ondernemingsraad afgesproken over het terugdringen van het ziekteverzuim.
- Welke concrete doelstellingen heeft het college van Gedeputeerde Staten aan de ambtelijke organisatie opgelegd op basis van de in het loop van jaar ontvangen managementrapportages?