Recreatieparken en natuur nóg verder onder druk

26 oktober 2022

Recreatieparken en natuur nóg verder onder druk

Foto: Marcel Lathouwers / SP

Volgens een meerderheid in de Tweede Kamer moet het mogelijk zijn om recreatieparken om te bouwen tot woonwijken. De SP is fel tegenstander. Statenlid Heidi Bouhlel: “Het aanbod aan betaalbare vakantie- en recreatiemogelijkheden komt dan nóg verder onder druk te staan. Ook onze hoogwaardige natuur gaat hierdoor naar de knoppen”. Deze parken en de natuur zijn van essentieel belang voor onze provincie en voor de Noord-Hollanders. De SP stelt hierover vragen aan het provinciebestuur.

Recreatieparken worden al decennialang opgekocht door grootinvesteerders als Dutchen Group en Europarcs, zo ook in onze provincie. In de afgelopen jaren is dit in sneltreinvaart gegaan, zo bleek ook uit het grootschalige onderzoek van de SP-statenfractie*. De investeerders kopen de parken – met staplaatsen voor mensen met een kleinere portemonnee – massaal op om er vervolgens eentonige vakantievilla’s neer te zetten, die tegen enorme bedragen worden verkocht en verhuurd. Zittende huurders worden op deze manier van hun geliefde stekje verjaagd en zien hun investeringen in rook opgaan. Statenlid Bouhlel: “Deze groene pareltjes staan vaak in of tegen een Natura2000-gebied. De hoogwaardige natuur dient vanuit deze Europese wetgeving beschermd te worden. Het ombouwen tot woongebieden klinkt leuk, maar het plaatsen van die villa’s dient alleen als melkkoe voor mensen die toch al veel geld hebben. En dat gaat direct ten koste van de rust en vakantievreugde van duizenden Noord-Hollanders”. Bovendien zijn recreatiewoningen volgens andere bouwbesluitregels gebouwd, waardoor permanente bewoning niet mogelijk is.

Wat de SP betreft moet de provincie alles uit de kast halen om deze beweging tegen te gaan. In onze ogen staan natuur en mens boven het grote geld. De onderstaande SP-vragen (PDF) dienen binnen enkele weken door het provinciebestuur beantwoord te worden.

* Het SP-onderzoeksrapport "Recreatieoorden Noord-Holland" treft u hier aan.

Wilt u meer weten over onze strijd voor het behoud van vakantieparken? Klik dan hier.