Nieuwe gemeente Dijk en Waard nog geen gelopen race

16 juni 2020

Nieuwe gemeente Dijk en Waard nog geen gelopen race

Foto: Foto / NHNieuws

Al enkele jaren werken de gemeenten Heerhugowaard en Langedijk toe naar een fusie. Onlangs werd de fusienaam bekend: Dijk en Waard. Toch is niet iedereen enthousiast over het samenvoegen van de twee gemeenten tot één nieuwe, zo bleek tijdens de statencommissievergadering EFB afgelopen maandag.

De SP is altijd zeer kritisch waar het gemeentelijke fusies of herindelingen betreft. “Vaak wordt gesuggereerd dat het allemaal goedkoper is, dat de burger dichter bij het bestuur komt te staan en dat de dienstverlening naar de inwoners wordt versterkt. Dat is lang niet altijd waar”, aldus SP-statenlid Wim Hoogervorst. “Bovendien willen wij heel graag dat dergelijke, voor mensen ingrijpende besluiten zoveel mogelijk aan de mensen wordt voorgelegd. In de kernen Koedijk en Sint Pancras is een flink deel van de bevolking tegen de fusie. Dit deel wil liever zelfstandig blijven (als Langedijk) of liever bij Alkmaar worden gevoegd.”

Hoogervorst verbaast zich over het ogenschijnlijke gemak waarmee de bestuurders – zelfs de burgemeesters van Heerhugowaard en Langedijk spraken in bij de commissie – de loftrompet blazen over de fusie. “Het is van groot belang dat de inwoners gaan merken dat de fusie echt voordelen heeft. Als groepen mensen daar zeer aan twijfelen, is er iets mis gegaan in het voorbereidingsproces”, aldus Hoogervorst. “Ga eerst weer met de burgers praten, voordat je deze grote stap maakt”.

Aangezicht Koedijk
Foto: Foto / revital.nl

Hier treft u een artikel van het NHD, 15 juni 2020: 'Staten voor ongedeelde fusie tussen Langedijk en Heerhugowaard ondanks zorgen over Sint Pancras en Koedijk'.