Gaan ZE-bussen kwaliteit van het OV aantasten?
Gaan ZE-bussen kwaliteit van het OV aantasten?
In de Vervoerregio Amsterdam (VRA), maar nu ook in concessiegebied Haarlem-IJmond duiken waarschuwingen op over een bedreiging voor de kwaliteit van reizen in het OV: de elektrische bus. Reden voor SP-statenleden Alberts en Hoogervorst om hier eens vragen over te stellen aan Gedeputeerde Staten.
De SP vindt het uiteraard een goede zaak dat op termijn alle bussen binnen het openbaar vervoer elektrisch worden. In het kader van de aanpak van de CO2-uitstoot is het belangrijk dat de vervoerders in de OV-concessiegebieden zo snel als mogelijk overstappen op ‘zero-emissie-bussen’ (kortweg ZE-bussen). De snelle overschakeling dreigt wel de kwaliteit van reizen aan te tasten. Omdat accu’s van elektrische bussen op dit moment voor het overgrote deel nog maar een actieradius hebben van 72 km – een bus kan dus maar 36 km ‘wegrijden’ van een oplaadpunt – dreigt het gevaar van extra overstappen, of zelfs het inkorten van buslijnen en lijndiensten. Nu is wellicht één keer extra overstappen niet zo heel erg, maar bij lange ritten zou het noodzakelijk kunnen zijn om een paar keer te moeten overstappen. Risico daarvan is dat aansluitingen gemist gaan worden. Als dat vaak gebeurt zullen mensen mogelijk snel de overstap (weer) maken naar de auto, met alle gevolgen van dien. In plaats van reizigers het OV in krijgen, gebeurt dan het tegenovergestelde.
In de beantwoording op de vragen van de SP-fractie ziet de provincie geen enkel probleem opdoemen. Volgens GS moet de vervoerder er maar voor zorgen dat de kwaliteit van het OV-reizen gegarandeerd blijft. “Dit is op zich logisch, maar wij maken ons zorgen over wat er gebeuren gaat als het de vervoerder niet op tijd lukt om zero-emissie te gaan rijden”, zegt Wim Hoogervorst. “De provincie lijkt ons toch echt verantwoordelijk. Men verwacht nu wel dat de technische ontwikkelingen zodanig zullen zijn dat op korte termijn accu’s worden ontwikkeld waardoor bussen wel 170 km kunnen rijden, maar dit is geen garantie”.
Opvallend is overigens dat in het Haarlems Dagblad van 20 juli jl. een woordvoerder van Connexxion, de vervoerder in concessiegebied Haarlem-IJmond, zijn zorgen uit over de nabije toekomst. “Connexxion geeft aan, dat er snel nieuwe elektrische bussen besteld gaan worden, maar dat men rekening moet houden met het opknippen van lijnen of het vaker moeten overstappen”, concludeert Remine Alberts. “Zo zou R-net-lijn 300 (een snelle busdienst Haarlem-Schiphol-Bijlmer Arena) vanaf 2021 mogelijk niet meer met één bus verzorgd kunnen worden, maar is halverwege een overstap op een bus met volle accu nodig. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van het streven naar emissieloos rijden.”
In het artikel beschrijft de Connexxion-woordvoerder ook een door de SP al geconstateerd ander probleem: waar zijn de oplaadpunten? Volgens de provincie moet de vervoerder dit regelen, maar Connexxion voorziet dat dit problemen gaat opleveren. “Een probleem dat natuurlijk ook voor andere OV-aanbieders zal spelen. Kan ons elektriciteitsnet dit aan?”, vragen Alberts en Hoogervorst zich af.
De SP-fractie houdt de ontwikkelingen goed in de gaten.
Reactie toevoegen