Spoeddebat over Tata na vernietigend RIVM-rapport

6 juni 2019

Spoeddebat over Tata na vernietigend RIVM-rapport

Foto: Marcel / Trouw.nl

De SP heeft, op initiatief van CDA, samen met de Partij voor de Dieren en CU een spoeddebat aangevraagd naar aanleiding van de  berichten rondom Tata Steel. Het RIVM heeft in een rapport aangetoond dat met name jonge kinderen gezondheidsrisico’s oplopen bij de aanhoudende uitstoot van grafietregens. “We maken ons ernstige zorgen over deze berichten”, aldus Remine Alberts (SP).

De stofwolken van Tata Steel bevatten zware metalen, zoals mangaan, lood en vanadium. Zeer zorgwekkende stoffen, volgens het RIVM. De Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) heeft aangekondigd naar de rechter te stappen om de provincie te dwingen beter te handhaven op de uitstoot van deze zware metalen.

Bijna dertig metalen werden er na de grafietregen op 29 maart aangetroffen na het afnemen van veegmonsters. Voor drie metalen geldt dat de geschatte blootstelling zodanig hoog is, dat dit ongewenst is voor de gezondheid, zo stelt het RIVM.

Tata Steel is vaker in opspraak geweest, o.a. vanwege de grafietregens. Het lijkt erop dat het provinciebestuur Tata geen strobreed in de weg heeft gelegd om door te gaan met de uitstoot. De SP vindt dat er lang genoeg gepraat is. De volksgezondheid is in gevaar. Er moet nu actie worden ondernomen.