SP: “Zoek andere oplossingen voor problemen N201”

7 januari 2019

SP: “Zoek andere oplossingen voor problemen N201”

Foto: sp hilversum / sp hilversum

Het leek als een duveltje uit een doosje te komen: de “weg over de hei”. Verbetering van de N201 die leidt tot verdubbeling – meer rijstroken – en uiteindelijk zelfs tot doortrekking van de interprovinciale weg naar de A27, dwars over de Hoorneboeg.

De SP zou graag zien, dat de verkeersproblemen op een andere manier worden aangepakt. Zowel de SP Hilversum als de SP-fractie in Noord-Holland zien dat de N201 erg druk bereden is, maar wil de aanleg van nog meer asfalt voorkomen.

De N201 is een provinciale weg, die ruwweg loopt van Schiphol/Aalsmeer tot onder Hilversum. Daarmee is het een weg met twee beheerders: de provincies Utrecht en Noord-Holland, omdat de weg enkele keren de provinciegrens kruist. In Hilversum gaat de N201 over in de Diependaalselaan. Deze laan in het zuiden van de stad staat regelmatig vol met auto’s; daarbij speelt het vrachtverkeer een belangrijke rol.

Vanaf het gebied rond Schiphol wordt veel vracht getransporteerd naar het oosten, en de N201 lijkt voor veel chauffeurs een logische keuze om snel die richting op te gaan. Ook veel forensen in het gebied moeten de N201 gebruiken voor woon-werkverkeer.

Provinciale Staten van Utrecht neemt op 8 januari een eerste stap om de problemen op de N201 aan te pakken. Ook Noord-Holland zal zich binnen afzienbare tijd moeten buigen over mogelijke oplossingen, die dan natuurlijk in lijn moeten liggen met de keuzes in Utrecht. De SP is bang dat het kiezen voor meer asfalt voor de hand ligt. Het moge duidelijk zijn dat de SP hier niet voor kiest, en ook faliekant tegen een verbindingsweg richting A27 over de heide is.

De SP ziet het oplossen van de problematiek op de N201 als een uitgelezen kans om nu eens andere keuzes te maken. Zo zouden beide provincies het vrachtverkeer moeten aanpakken. Zo zou er nieuw overleg moeten komen tussen de regio en de vervoersorganisaties, om te komen tot vermindering van het vrachtverkeer. Chauffeurs zouden eerder richting snelwegen moeten worden geleid. Wellicht is op bepaalde plekken een vrachtwagenverbod mogelijk – zo zou de Diependaalselaan een stuk veiliger en rustiger worden als hier geen vrachtverkeer meer mogelijk zou zijn.

De SP-fractie heeft in PS vragen gesteld over het opwaarderen van convenanten over vrachtverkeer in de regio. Met het oog op het aanpakken van de klimaatproblemen ziet onze partij hier mogelijkheden. Dat betekent een verschuiving van mobiliteit: van de auto naar de trein, van de auto naar het openbaar vervoer. Daarmee wordt ook de lucht in onze provincie weer een stukje schoner.