Nog steeds geen betere toegang tot Westfriesland.

31 januari 2019

Nog steeds geen betere toegang tot Westfriesland.

Foto: SP

Hoewel de nieuwe Westfrisiaweg al op 30 november jl. is geopend - minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en onze gedeputeerde Post van Mobiliteit verzetten een paar pilonnen – is het voor veel weggebruikers nog altijd moeilijk om in West-Friesland op de goede plek te belanden: er zijn namelijk nog altijd geen definitieve bewegwijzeringsborden.

Reden voor onze SP-fractie in Noord-Holland om hier maar eens schriftelijke vragen over te stellen.
Statenlid Wim Hoogervorst: “ Natuurlijk snappen wij ook, dat bij de opening misschien nog niet alles helemaal in orde was. Maar we zijn inmiddels ruim twee maanden verder”. Voor verkeer dat richting de Houtribdijk (of juist richting Hoorn/Alkmaar) rijdt is er niet veel te klagen, maar als je op zoek bent naar bijvoorbeeld Wijdenes, Oosterleek of Andijk is het echt behelpen. “ Sommige woonkernen die voorheen wel op de borden stonden, staan nu ook niet op de gele – tijdelijke – borden. In de West-Friese gemeenten vreest men dat deze ook niet zullen staan op de definitieve blauwe borden.”

Hoogervorst vraagt zich ook af wie er bij de invulling van de borden is betrokken. “Mogen gemeenten zelf aangeven welke dorpen, industrieterreinen en recreatieve voorzieningen zij willen terugzien, of zijn anderen daar leidend in?”

Als één van de doelen van de nieuwe N307 is het beter bereikbaar maken van de regio, dan zijn goede, duidelijke (maar vooral: volledige) borden van groot belang. “Het project heeft maanden stil gelegen, door onenigheid met de opdrachtnemer. In die tijd hadden de borden toch allang gereed kunnen zijn?”, aldus Wim Hoogervorst.