Bijzonder rietland ten prooi aan dure luxewoningen

11 januari 2019

Bijzonder rietland ten prooi aan dure luxewoningen

Foto: SP Noord-Holland / Anna de Groot

Wormerland wil graag zeven dure luxewoningen bouwen op een kostbaar stukje rietland aan de Zaan bij Oostknollendam. Hiervoor wil Wormerland een regeling inzetten uit het tijdperk van de voor corruptie veroordeelde ex- gedeputeerde Ton Hooijmaijers. De regeling is als volgt: projectontwikkelaars mogen in natuurgebied bouwen, mits ze per woning 10.000 euro storten in een Groenfonds, zodat elders wellicht natuur kan worden ingekocht.

Toen een en ander op 9 januari 2019 in de krant kwam, viel de mond van SP- statenlid Anna de Groot open van verbazing. Over het algemeen gaat de gemeente Wormerland heel goed en verantwoord om met de natuur, die in deze gemeente overvloedig aanwezig is. Blijkbaar gaan op dit moment geld en wellicht andere belangen boven het behoud van dit stukje natuur.

Provinciale Staten wil overigens al lang van de gewraakte regeling Waterlands Wonen af, maar kan dit niet, omdat niet alleen de provincie over deze regeling gaat. Er werden in het verleden afspraken gemaakt met Rijk en gemeenten.

Anna de Groot stelde vragen. Want het stukje natuur is kostbaar. Het ligt in de bufferzone, een gebied dat eigenlijk moet worden open gehouden en het gaat waarschijnlijk ook om beschermde natuur. Alle reden om er niet te bouwen en alle reden om dit stukje natuur te behouden.

Gedeputeerde Staten moet dit proefballonnetje van een VVD- wethouder tegenhouden!